NGC 1499 Kalifornianebulosan - Andreas Wikström

Bilder från galleriet
Post Reply
AndreasW
spamtest: JA

NGC 1499 Kalifornianebulosan - Andreas Wikström

Post by AndreasW »

Ny bild i galleriet
Objekt: NGC 1499 Kalifornianebulosan
Exponering: 89*2min
Fotograf: Andreas Wikström
Teleskop: Canon 85/1.8
Kamera: EOS 600D
Kommentar: 31*2min @ f4
58*2min @ f2.8 med Astronomik CLS filter

Dessa bilder har legat länge på hårddisken utan att ha blivit behandlade. Men tack vare det usla vädret så börjar jag nu komma igenom alla höstens bilder!

Har dragit mig lite för att ta tag i denna då jag dels inte får till färgbalansen bra med CLS-filtret, dels ger filtret röda halos kring stjärnorna (misstänker att stor bländare ihop med kort brännvidd är orsaken till detta). Men när jag väl satte igång så gick det relativt smärtfritt att ta stjärnorna från den ofiltrerade f4 exponeringen och förstärka bakgrund/nebulosa via f2.8 exponeringen. Är nöjd med resultatet, trodde inte att 3 timmar med en omoddad DSLR skulle ge såpass mycket nebulosa.

Image
Klicka for att se stor version av bilden
Jonas

Re: NGC 1499 Kalifornianebulosan - Andreas Wikström

Post by Jonas »

Bra jobbat Andreas! :good:
Jag tycker du fått till en fin bild med bra svärta i bakgrunden och fin skärpa. Underbart med den här typen av stjärnfält som man kan botanisera i.
Är det en galax intill den starka stjärnan uppe till höger? Påminner hur som helst mycket om M51.
/Jonas
Under Vintergatans sken rullar dyngbaggen rakt
glappkaeft

Post by glappkaeft »

Mycket snyggt! Gillar verkligen stjärnfärgerna samt hur du har behandlat bakgrunden.
Patrik Holmström - Uppsala Amatörastronomer
AndreasW

Post by AndreasW »

Hej och tack för kommentarerna.

Kollade i Stellarium angående det som ser ut som en galax. Om jag navigerade rätt så bör det vara IC 348, vilken beskrivs som "Kluster associerat med nebulositet".

Gillar också den här typen av stjärnlandskap, ett av vinterns mål att få till ett liknande i Orionområdet eftersom där finns så mycket fint. Men det usla vädret börjar göra att den planen (tillsammans med många andra) går upp i rök. Får verkligen hoppas att det vänder snart.

/Andreas

Return to “Bilder”