Objekt: Jupiter Jupiter
Exponering: 2:50 @ 20 FPS
Fotograf: Christoffer Svenske
Teleskop: Cave Astrola 8" f/8 1965
Kamera: Toucam SPC900NC
Kommentar: En bild på Jupiter tagen med en Toucam SPC900NC omodifierad. Tagen med ett Newtonteleskop Cave Astrola Deluxe B från 1965 försedd med hembyggd motorfokuserare med 2" fattning monterad på en EQ6a. Jag har använt en 2,5x powermate som jag anslutit Toucamen i 1,25" uttaget.
3401 antal bilder, threshold på ca 75% (där jag kastar ca 25% av de sämsta bilderna). Bildbehandling i Registax 6, därefter en lätt kurva i PS CS6, uppskärpning osv. Jag når inte längre än så här med de data jag har.
För att fokusera så körde jag fokuseraren genom datorn i sharpcap. Där går det att ställa att den ska gå t ex 3 steg men tyvärr har jag inte kommit på hur jag ska göra ett skript eller på något sätt automatisera detta så jag kan låta teleskopet gå nån timme och den automatiskt tar två filmer vid varje fokusläge och sedan kör fokuseraren själv.
Tips och trix ang detta otroligt svåra ämne för att kunna ta bättre planetbildet mottages gärna!

Jag lägger även upp en av de bästa bildrutorna från filmen, dock så blev den i annan storlek märkte jag.
Klicka for att se stor version av bilden