Jupiter - Torbjörn Holmqvist

Bilder från galleriet
Post Reply
Torbjörn
spamtest: JA

Jupiter - Torbjörn Holmqvist

Post by Torbjörn »

Ny bild i galleriet
Objekt: Jupiter
Exponering:
Fotograf: Torbjörn Holmqvist
Teleskop: Celestron C8 f/10
Kamera: DBK 21AU618
Kommentar: Tog den här bilden vid 02 inatt mellan molnbankarna. Det var fin seeing och jag satt efteråt och avnjöt Jupter i binoviewern. Jag filmade ca 2 minuter med 60 FPS, använde ca 1800 bilder i stackningen i Avistack2. Min fru och jag efterarbetade i Registax6. Röd fläck Junior syns fint!

Image
Klicka for att se stor version av bilden
Peter R

Re: Jupiter - Torbjörn Holmqvist

Post by Peter R »

Hej Torbjörn och fru,
Ännu en mycket snygg och detaljerad Jupiter och ett oslagbart fint samarbete. Jag tycker det är väldigt trevligt att ni kan jobba fram slutbilden tillsammans :good:
En av fördelarna med planetfoto är att det ofta går att hitta små luckor i molntäcket. Efter en solig dag hade jag lite förhoppningar för igår natt men det mulnade på liksom det ser ut att göra nu, men jag hann med att fånga Venus i tid för en liten stund sedan.

Jag skickar ett PM till er.

Hälsningar

/*Peter R

Edit: Du glömde skriva om lilla Io som precis tittar fram bakom Jupiter :D
AndreasW

Post by AndreasW »

Hej!

Härlig bild. Man blir sugen på att få fram teleskopet och försöka själv. Men det är ju hopplöst mulet nästan varje dag. Såg dock att det var lite luckor i molntäcket igår men det kändes för ostabilt för att försöka, men det var kanske dumt att jag lät bli!
stoffe

Post by stoffe »

Jättefin Jupiterbild! Är det färgkameran eller den monokroma med separata filterhjul du använt?

Förresten så syns stjärnorna till och från här hela tiden, men om det spricker upp så blir det fjärde kvällen med stjärnklart på raken här! Jag har lagt märke till att det väldigt ofta ligger ett moln/dis-täcke över Uppsala som jag har ca 2 mil till även om jag har stjärnklart här så är det dis över stan.
Kameror: Nikon D600, ZWO ASI290MM, QHY9
Newtonteleskop: ZW305 12" f/5, Cave Astrola Deluxe B 1965 8" f/8, TS Optics 8" f/4
Refraktorer: Nikon 300 mm f/2.8 + ytterligare några Nikongluggar
Bygger EQMOD-kablar på beställning.
Torbjörn

Post by Torbjörn »

Hej Stoffe!

Det är en färgkamera som jag har använt, har ingen monokrom kamera. Har dock gjort något enstaka experiment med att fota genom färgfilter med den som t ex orangefilter W21 på Jupiter för att framhäva blåaktiga detaljer.
Vänliga hälsningar,
Torbjörn :)

Return to “Bilder”