M45 Merope-området - Daniel L

Bilder från galleriet
Post Reply
Init4theimaging
spamtest: JA

M45 Merope-området - Daniel L

Post by Init4theimaging »

Ny bild i galleriet
Objekt: M45 Merope-området
Exponering: 40x180s
Fotograf: Daniel L
Teleskop: Quattro 8-CF + ASA-2Korrr
Kamera: Atik 383L+
Kommentar: Som för många andra här så håller även min frustration på att rinna över, men EN natt under stjärnorna har det i allfall
blivit. Den höll förresten på att gå i stöpet pga. en usel usb-kabel som kostade mig nästan en och en halv timmes
klabbande och mitt goda humör. Köp INTE dessa av Kjell och co!!!
Det blev till slut ett par timmars luminans-plåtande, och moteringen verkar funka kalas efter om-smörjning och
konvertering till remdrift mm. Synd bara att jag glömde göra en ordentlig polinställning efter kabel-klabbet...

I väntan på en möjlighet att fånga lite RGB har jag hunnit processa luminans-datan ett antal gånger, och vid det här laget
stirrat mig mer eller mindre blind på den. Och eftersom vädret gör att det inte haglar in nya bilder här på astronet tänkte
jag iaf. bidra med en liten bit av min bild då jag tycker det här området gör sig ganska bra i svart-vit.

Hoppas det smakar och att vädret snart gör livet lite roligare för oss alla.

Mvh,
Daniel

...och GOTT NYTT ÅR!!!

Image
Klicka for att se stor version av bilden
Lazze

Re: M45 Merope-området - Daniel L

Post by Lazze »

Med tanke på hur mycket nebulositet som du fångat ska det bli spännande att se den färdiga bilden :good: (dvs när/om det nånsin klarnar upp).

Du är den ende jag vet på det här forumet som använder en SW Quattro. Har du några erfarenheter av den och korrektorn att dela med dig? Bilden lovar ju som sagt väldigt gott.

/Lasse

Edit: Jag kom ihåg att jag frågat dig om fokuseraren förr men jag är mest nyfiken på hur lätt/svår den är att kollimera, hur bra tuben håller kollimering och andra synpunkter. DS
mattssporre

Post by mattssporre »

Hej Daniel,

Många fina detaljer och nebulositet :good: - lovar gott inför RGB delen, så jag hoppas verkligen du får bra väder.

Mvh
Matts
Init4theimaging

Tjena grabbar, och tack för visat intresse. :)

Lasse - Angående quattron, kan jag väl säga att dens stora fördel är samtidigt dens nackdel. Den är billig.
Finishen är oklanderlig för priset och optiken verkar sund, men någonstans har man varit tvungen att snika och det är som på många andra sk. astrografer för en billig peng:

Tuben är lite för vek.
-Jag använder två långa dovtails. Losmandy mot monteringen ock vixen till guide tuben på andra sidan. Den främre tubringen kommer ganska nära fokuseraren och hela stallaget hjälper till att styva upp.

Fokuseraren är designad med en liten dslr i åtanke(antar jag, annars har SW gjort bort sig).
-Inte ens min 2,5" Moonlite verkar räcka till så man kanske inte ska klandra SW allt för mycket.. :S

Tubringarna har en förliten klack med endast en bult vardera mot dovetailen(tänkt att användas med dovetail av vixen typ). Har för mig att 10" har samma men 12" dubbla för Losmandy-typ.
-De medföljande skruvarna till dessa behandlas som så att man GENAST avlägsnar dom, visar dom hur en stor hammre känns (så att man aldrig kan råka använda dom till något av misstag), och sätter i kvalitets skruvar istället. Kina-bultar kan hålla hygglig kvalitet men de kan oxo vara gjorda av mjukost eller liknande, och vad de har för märkning verkar inte spela någon roll ;)
Själv har jag gjort stödbockar av aluminium, så mina tubringar sitter nu med tre bultar vardera mot Losmandy dovetail.

Primär spegel-hållaren behöver lite tlc för att inte spegeln ska röra sig radiellt.
-Här har jag nog lite mer att göra så småningom..
Man kan inte förvänta sig någon nio-punkt-Orion-historia på en så billig tub.

Sekundär hållaren är lite sisådär att kollimera.
-Det går lättare om man sätter en rostfri bricka med försänkningar(för kollimerings skruvarna att styra i) och ett tunt nylon shims mellan spindeln och sekundären. Man kan bli tvungen att vända och byta plats på spindel armarna ( eller är det benen :D ) då brickan tar lite plats.

Beroende på vilka förutsättningar och förväntningar man har kan den här tuben vara antingen fantastisk eller en besvikelse.
Jag har inga problem att varmt rekomendera den här tuben till den som har lite tidigare vana av Newton-teleskop, gillar att pula lite själv och planerar att plåta hemifrån(helst från ett eget obs) utan att behöva investera en mindre förmögenhet,
men för nybörjaren som sett fantastiska bilder på nätet och vill kasta sig hals över huvud in i astrofoto-världen trots att han/hon har långt till närmsta mörker och tummen placerad mellan pekfinger och långfinger, skulle det vara närmast oansvarigt.
Tuben kräver dessutom lite fält-kollimering varje gång man varit ute och kört.
Dagg-kåpa och sekundär värmare krävs. Iaf. här i Skåne...

ASA-2korrr är jäkligt skojig då det blir resultat jäkligt fort.
Den skulle funka bättre ihop med ett lite mindre chip än vad min kamera har, då det korrigerade bildfältet är något förlitet. Man kan kringgå detta lite genom att minska avståndet mellan korren och chipet, med det är på bekostnad av skärpa. Hur mycket vet jag inte, och om det skulle löna sig för min del har jag inte klurat ut ännu då alla klara stjärn-beströdda nätter jag haft möjlighet att vara ute, gått till att fånga fotoner istället för experimentering. Får väl se om man får tid i sommar.
Ihop med quattron blir systemet super-känsligt för flex och största problemet jag har är fokuserar-häng(trots moolite), dvs. att fokuseraren pallar inte riktigt tyngden av kameran. Jag måste justera på kollimerings skruvarna på fokuserarfoten för att motverka detta innan jag kan börja plåta. Fan vet hur det blir med min nogranna kollimering efter det.
Vignettering är inget problem som jag ser det, men nu tar jag alltid flats.

Matts, Jag kollar prognoserna dagligen och även om det ser bedrövligt ut just nu så tänker jag inte bomma om tillfälle ges ;)
Tack.

Mvh,
Daniel
stoffe

Post by stoffe »

Det har ju varit en fantastiskt fin och stjärnklar höst i alla fall här i Uppsalatrakten. Igår hade vi 3-4 timmar stjärnklart här vilket räckte för att göra lite testar + kollimering i mitt fall. Sen var det stjärnklart till och från under hela natten, det var frost på morgonen.

Med din ASA korr, får du f/2,9 då?

Fin bild, hoppas du får lite färger till denna!
Kameror: Nikon D600, ZWO ASI290MM, QHY9
Newtonteleskop: ZW305 12" f/5, Cave Astrola Deluxe B 1965 8" f/8, TS Optics 8" f/4
Refraktorer: Nikon 300 mm f/2.8 + ytterligare några Nikongluggar
Bygger EQMOD-kablar på beställning.
Init4theimaging

Hej Stoffe.

Tyvärr missade jag hela den fina hösten pga en trasig hand efter en liten olycka på jobbet.
Min säsongs premiär blev först i månadsskiftet nov-dec. Sedan dess har det varit regn och blåst här för hela slanten.

3-4 timmar kan jag inte göra mycket med. Att lasta bilen och köra till min mörka plätt tar ca en timme, sen tar det ytterligare minst två timmar att ställa upp och få igång allt. Skulle vara med en osannolik tur...
Har börjat titta så smått efter ett litet hus på lämpliga ställen :green:

f/2,9 är bara ungefärligt. Om man räknar kallt med att primären är 200mm diam. och brännvidden 800mm och Korren reduserar till 0,73x... Ger det f/2,92.
Det värde på 2,8 som man ser angivet för tex ASA och Boren-Simon tuberna hänger nog kvar sedan tidigare version av ASA-2korrr då den gav ca 0,7x istället, vilket med samma siffror blir just 2,8. Den sägs ha lidit av svåra reflektioner varför den gjordes om.

Mvh,
Daniel
Lazze

Post by Lazze »

Tack Daniel för din utförliga beskrivning. Jag är säker på att den är till hjälp inte bara för mig utan också för många andra som är ute efter en lätt ljusstark astrograf till anständigt pris.

Men som med allt annat så får man vad man betalar för. Jag kan jämföra lite med ett Orion Optics 8" F/4,5 spegelteleskop som jag ägde ett tag (kanske kan vara till nytta för ev. spekulanter).
Även där var tuben lite för vek (metalltub, inte kolfiber) så jag gjorde likadant som du och hade en lång dovetail på var sida för att styva upp den.
Fokuseraren var verkligen ett skämt. Den hade problem med 450g DSLR trots att jag drog åt förspänningsskruven så mycket jag kunde utan att låsa fokuseraren. Men när man drog åt låsskruven så ändrade sig fokus! Man fick alltså gå förbi fokuspunkten på en höft och sen dra till. Med lite övning lärde man sig ungefär hur det skulle se ut innan man drog åt låsskruven.

Men det fanns positiva saker också. Spegeln jag fick var betydligt bättre än utlovat. Knivskarp. Min nuvarande OO reflektor är ok, den håller specen men inte mer.
En enkel Baader komakorrektor gav anstädigt runda stjärnor med en DSLR förutom nära hörnen där det blev överkorrigerat. Det hade kanske gått att fixa om jag meckat mer med avståndet korrektor-sensor.
Tuben var också lättkollimerad och som du skriver så verkar Orions spegelhållare bra. Min höll kollimering riktigt bra trots att den fick skumpa runt i baksätet de gånger jag åkte ut till en mörk plats.
Så jag skulle också kunna rekommendera den tuben bara man vet vad man får och inte får för pengarna.

En fundering bara när du skriver att du har fokuserarhäng med Moonliten. Ser du att det är fokuseraren som är problemet så det inte är tuben som flexar under tyngden?
Med 8"-teleskopet fick jag vara noga med att ha kameran riktad rakt uppåt eller neråt. Med min nuvarande reflektor så rekommenderade OO att jag skulle köpa ett par extra tubringar som bara håller fokuseraren vilket jag också gjort.
I början tyckte jag att det inte blev bättre, men sen drog jag tydligen åt rätt skruv, så nu beter sig fokuseraren någorlunda anständigt.

/Lasse
Init4theimaging

Hej Lasse.

Jo tyvärr så e det nog fokuseraren som är problemet. Moonliten är ju en väldigt simpel konstruktion ;) så jag tror inte jag kan ha missat något att skruva på.
När jag kollimerat och fått ihop symbolerna till en snygg "livboj" (använder catseye) och pressar med tummen på kanten av fokuserarhuset, får jag pressa ganska hårt för att livbojen ska börja glida isär. Flyttar jag upp tummen och istället pressar på fokuserarröret ska där inte mycket till för att få samma resultat :sad:
Vågar inte försöka skruva till den hårdare sårhär mitt i säsongen då den redan är betydligt hårdare uppspänd än vad moonlite normalt rekomenderar och ett lager-haveri nu hade varit förödande.
Kul att du hittat rätt med din iaf. :good:

Tror att största problemet ligger i att Newton fokuserare byggs med "low profile". Det gör att inre och yttre lager hamnar närmre varandra och hävstångsefekten ökar.
På just Moonlite 2,5" är det väldigt lätt att se vad jag menar.
Ett annat problem är de pyttiga lagerna. Den ända jag sett som tar lagerna på största allvar är Van Slyke, men dessa är så pass dyra (stora och tunga mä) att jag hellre bygger en egen fokuserare.
Moonlite_Standard o Newt.jpg
Moonlite_Standard o Newt.jpg (34.59 KiB) Viewed 4253 times
Mvh,
Daniel
Lazze

Post by Lazze »

Trist att inte ens en Moonlite är flexfri men det är säkert som du skriver att lagren hamnar så nära varann när det handlar om fokuserare med så kort bygglängd att det krävs bra passform och kvalite på grejorna för att det ska hålla sig rakt.

Jag var inne på Van Slykes hemsida, men efter den stora branden där och de efterföljande översvämningarna så verkar det inte som han kommer att återuppta den kommersiella verksamheten utan bara tillverka saker på en "personal level" som han uttrycker det. Och priserna var ganska häftiga. Den enda andra fokuserare som jag läst om som har kort bygglängd och ska ha hög kvalite är FLI:s Atlasfokuserare. Förr erbjöds dom som alternativ till Orions astrografer men jag tror det är borta nu.
När jag pratade med OO för ett par år sen så erbjöd dom mig rabatt på en FLI så jag skulle få den för 2000 i stället för 2200. Fast det var förstås pund de talade om så jag hade inte svårt att tacka nej.

Hoppas det löser sig på något sätt med fokuseraren i alla fall och att du kan bygga på M45-bilden.

Med vänlig hälsning
/Lasse

Return to “Bilder”