X Gem - Martin Johansson

Bilder från galleriet
Post Reply
Präriefoten
spamtest: JA

X Gem - Martin Johansson

Post by Präriefoten »

Ny bild i galleriet
Objekt: X Gem
Exponering: 20*30sec
Fotograf: Martin Johansson
Teleskop:
Kamera: SONY DSC-H3
Kommentar: Testade att fota min första observerade variabel. Kunde inte polinställa då teleskopet stod inomhus så jag riktade in det på ett ungefär. Då jag ej innehar något korsokular så lät jag en stark stjärna ligga på gränsen av synfältet hela tiden för att få till följningen manuellt.

Image
Klicka for att se stor version av bilden
Skywatcher 150/750, Orion ShortTube 80/400, Orion SkyView 200/800, Canon 600D, EQ5
ThomasK

Re: X Gem - Martin Johansson

Post by ThomasK »

Tjusigt. Det är inte så ofta foton på variabler dyker upp på Astronet. Den ser ut att ha ljusnat en del sedan du obsade den till 10.5 strax före jul.
Thomas Karlsson
wilt

Post by wilt »

Hej Martin,

Såg din obs på SVO - kul! Lycka till med obsandet!

X Gem har jag bara obsat några få gånger - blir kanske läge att följa den nu när den stiger mot max! (Om vädret förbättras - december har inte varit någon höjdare här i Skåne ...)

/Gustav
8 x 21 monokular / 6x30 Carl Zeiss Silvamar / Celestron SkyMaster 15x70 / 9 cm f/14 Maksutov Cassegrain / 20 cm f/6 Newton.

hemsida / blogg / astronomiblogg / SVO: HGG / AAVSO: HGUA
Hans Bengtsson

Post by Hans Bengtsson »

Mycket roligt att vi nu fått ytterligare ett tillskott till den svenska variabilistkåren!

Lite upptäcktsinfo om X Gem:

Stjärnan fanns med redan i Bonner Durchmusterung, som BD +30 1329, men det var först 1897 som variabiliteten upptäcktes. Det var den berömde skotske amatörastronomen Thomas David Anderson (1853-1932) som stod för den bedriften.

En artikel om Anderson:
http://www.astronomyedinburgh.org/publi ... erson.html

Här är artikeln daterad 29 november 1897 där Anderson publicerar upptäckten:
http://articles.adsabs.harvard.edu/full ... .145R.111A

Andersons skattningar från 1897 kan ganska enkelt överföras till magnituder med hjälp av moderna kataloger:

Mitten av mars: 8.9
21 april: 10.9
26 april: 11.1
30 april: 11.2
28 november: 8.5

Det var således först i och med den ljusa magnituden i november 1897 som Anderson ansåg tiden mogen att offentliggöra upptäckten. Endast två dagar tidigare hade han skrivit en artikel om upptäckten av en annan mira, U Dra, publicerad på samma sida i Astronomische Nachrichten.

M v h
Hans Bengtsson
Präriefoten

Post by Präriefoten »

Bilden är tagen kvällen efter min observation. Eftersom teleskopet stod inomhus så kunde jag inte få riktigt bra fokus på stjärnorna vilket omöjliggjorde en bedömning av magnitud. Blev dock förvånad när stjärnan såg ljusare ut på bild än vad den gjorde visuellt kvällen innan. X Gem visar en svagt röd nyans vilket var omöjligt att se under den visuella observationen.

Nästa gång kommer jag skatta den noggrant och ta några bilder för att se om samma "effekt" kvarstår.
Skywatcher 150/750, Orion ShortTube 80/400, Orion SkyView 200/800, Canon 600D, EQ5
Hans Bengtsson

Post by Hans Bengtsson »

Om X Gem ser ljusare ut på bilden än vad den gjorde visuellt, så kan det säkert bero på att kameran har större rödkänslighet än ögat.

m v h
Hans Bengtsson
Hans Bengtsson

Post by Hans Bengtsson »

Nedan kan man se medelljuskurvan för X Gem samt hur periodlängden har varierat under årens lopp. Båda diagrammen enligt Thomas Karlssons banbrytande arbete om mirornas ljuskurvor och periodlängder.

m v h
Hans Bengtsson
X Gem. Medelljuskurva. T. Karlsson.
X Gem. Medelljuskurva. T. Karlsson.
X Gem medelljuskurva.png (3.42 KiB) Viewed 3989 times
X Gem. Periodvariationer. T. Karlsson.
X Gem. Periodvariationer. T. Karlsson.
X Gem periodvariationer.png (3.88 KiB) Viewed 3989 times
Tompa

Post by Tompa »

Kul med fler variabilister! Välkommen Martin. Det är alltid kul med bilder på det som observeras, mer sånt!

Mvh,
Tomas W
-----------------------------------------------------------------
Bildblogg: http://ienannandelavrymden.wordpress.com
-----------------------------------------------------------------

Return to “Bilder”