Sh1-155 i RGB från smalband med blå data Cave Nebula - Matts

Bilder från galleriet
Post Reply
mattssporre
spamtest: JA

Sh1-155 i RGB från smalband med blå data Cave Nebula - Matts

Post by mattssporre »

Ny bild i galleriet
Objekt: Sh1-155 i RGB från smalband med blå data Cave Nebula
Exponering: Ha: 38x15min (b1x1) = 9hr 30min, SII: 51x15min (b1x1) = 12hr 45min, OIII: 42x15min (b1x1) = 10hr 30min, Blue: 120x2min = 4hr
Fotograf: Matts Sporre
Teleskop: ASA N10 astrograph
Kamera: FLI ML8300 monokrom
Kommentar: För att också få fram reflektionsnebulosan (VdB155) fotade jag också genom ett blått filter. På grund av den "tunga" ljusföroreningen där jag bor visste jag att jag var tvungen att exponera under lång tid. Ett trix att simulera lång exponeringstid är att binna 3x3 (varje pixel får då 9 gånger fler fotoner). Tyvär så tappar man då upplösning (med en faktor 9e). Som tur är för detta objekt är VdB155 bara en liten del av hela bilden och man kan (?) stå ut med lägre upplösning i denna lilla del av bilden. Så här i efterhand hade jag nog inte tagit 4timmar blå data, utan nöjgt mig med 1-2timmar. Mer detaljer och färgkombinationer finns här http://www.istarion.net/Picturepages/Ne ... bula.shtml

Mvh
Matts

Image
Klicka for att se stor version av bilden
Lars-Gunnar

Re: Sh1-155 i RGB från smalband med blå data Cave Nebula - M

Post by Lars-Gunnar »

Hej,

Ja vad säger man, en helt fantastisk bild kort och gott, du skämmer bort oss..

Jag antar att du sover gott om natten, vad använder du för automatisering?

M.v.h

LG
mikaelanderlund

Post by mikaelanderlund »

Hisnande bild! Ger en känsla av ofattbar storlek.
DeepskyLog http://deepskylog.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Astronomiska skisser http://www.astronomiskaskisser.n.nu/" onclick="window.open(this.href);return false;
perfrej

Post by perfrej »

Kanoners!

Jag kikade på de du har på din sajt också och där fastnade jag nog mest för nummer tre följd av nummer sex. Verkligen fina data och bra bearbetning. Jag ser att du bor ganska nära mig, typ ett par kilometer fågelvägen. Vore kul att få kika på din ASA-montering någon gång!

God Jul på sig!

/p
Takahashi FSQ106EDX III
190MN med Moonlite
TEC-140ED med TEC flattener
10Micron GM2000HPS II UP, GM1000HPS
SBIG ST8300M, QSI 683swg
mattssporre

Post by mattssporre »

Tack för superlativen :D

Per: riktigt vi har bara Nackareservatet mellan oss.

Lars-Gunnar: just nu CCD Auto Pilot vilket funkat bra. Dessutom är supporten riktigt bra. Jag har under ett par års tid hittat två buggar och det har inte tagit John (som gör CCDAP) mer än ett par dagar att fixa en ny release för testning. Har dock ingen aning hur detta jämför med andra programvaror (ex DC3).

Mvh
Matts
mattssporre

Post by mattssporre »

Hej igen,

Per: Kul att du gillar just dessa färgkombinationer eftersom jag "uppfunnit" dem själv. Nummer tre är ett försök att komma nära Hubble (golden - blue motif - se Bob Frankes tutorial) utan att behöva skifta färgerna. Nummer sex utgår från den "vanliga" kombinationen för att skapa en RGB bild, men med en förstärkning av OIII i den blå kanalen. På så sätt uppnår man ett av syftena med Hubble paletten, nämligen att visa var de olika ämnena finns. I Hubble ger grönt/gult vätgasen, röd/gult sulfaten och blå ger syrgasen. I sexan på min hemsida ges SII: mörkrött, Ha:rött och OIII: blått.

Mvh
Matts

Return to “Bilder”