Objekt: IC1805 Hjärtat av Provence - First light!
Exponering: 10 x 20m Ha
Fotograf: Per Frejvall
Teleskop: Takahashi FSQ106EDX III
Kamera: QSI 683 wsg8
Kommentar: Så har vi då fått upp min rigg i Provence. Det blev lite fel när jag borrade pirhålen så polinställningen gick inte att få till i Az då ändstoppet nåddes. Detta skall åtgärdas i månadsskiftet jan/feb då vi åker förhoppningsvis åker ner för att montera upp nästa rigg, Jonas. Jag missade att ta med ett kontaktdon så än så länge går taket manuellt. Vidare har jag för låg utström på fokuserardrivningen så den missar ett steg då och då vilket kan göra fokuseringen svår och lite mindre tillförlitlig. Det senare försöker jag tillfälligt åtgärda i firmware i min astrobox, men potentiometrarna skruvas till när jag kommer ner nästa gång.
Bara för att producera något överhuvudtaget så tog jag i månens starka sken och smällde av lite på hjärtnebulosan. Med ett polfel på 52 bågminuter så får det betraktas som OK, och PI:s stackning klarar ju att vrida det hela något så när rätt.
Som sagt, ett lite tveksamt "first light", men ändå

10 st Ha om 20 minuter vardera, oguidat med 10Micron GM2000HPS. BIAS och sky flats processade i Nebulosity 3, registrering, stackning och stretch i PI. Kurvtweak i PS.
Hepp!
/p

Klicka for att se stor version av bilden