IC1805 Hjärtat av Provence - First light! - Per Frejvall

Bilder från galleriet
Post Reply
perfrej
spamtest: JA

IC1805 Hjärtat av Provence - First light! - Per Frejvall

Post by perfrej »

Ny bild i galleriet
Objekt: IC1805 Hjärtat av Provence - First light!
Exponering: 10 x 20m Ha
Fotograf: Per Frejvall
Teleskop: Takahashi FSQ106EDX III
Kamera: QSI 683 wsg8
Kommentar: Så har vi då fått upp min rigg i Provence. Det blev lite fel när jag borrade pirhålen så polinställningen gick inte att få till i Az då ändstoppet nåddes. Detta skall åtgärdas i månadsskiftet jan/feb då vi åker förhoppningsvis åker ner för att montera upp nästa rigg, Jonas. Jag missade att ta med ett kontaktdon så än så länge går taket manuellt. Vidare har jag för låg utström på fokuserardrivningen så den missar ett steg då och då vilket kan göra fokuseringen svår och lite mindre tillförlitlig. Det senare försöker jag tillfälligt åtgärda i firmware i min astrobox, men potentiometrarna skruvas till när jag kommer ner nästa gång.

Bara för att producera något överhuvudtaget så tog jag i månens starka sken och smällde av lite på hjärtnebulosan. Med ett polfel på 52 bågminuter så får det betraktas som OK, och PI:s stackning klarar ju att vrida det hela något så när rätt.

Som sagt, ett lite tveksamt "first light", men ändå :)

10 st Ha om 20 minuter vardera, oguidat med 10Micron GM2000HPS. BIAS och sky flats processade i Nebulosity 3, registrering, stackning och stretch i PI. Kurvtweak i PS.

Hepp!

/p

Image
Klicka for att se stor version av bilden
Takahashi FSQ106EDX III
190MN med Moonlite
TEC-140ED med TEC flattener
10Micron GM2000HPS II UP, GM1000HPS
SBIG ST8300M, QSI 683swg
Timo

Re: IC1805 Hjärtat av Provence - First light! - Per Frejvall

Post by Timo »

Jag säger då det !
Ni kommer att kunna ta riktigt underbara bilder med den stjärnhimmeln ni har därnere.
Lite krångel blir det alltid i början men jag tror att allt löper som smort om ett tag.
Ser fram emot dina och Jonas vidare eskapader från dessa sydliga breddgrader.
Hälsningar
Timo N.
Everything has beauty,but not everyone sees it. Confucius
HanssonJ
Location: Kristinelund utanför Björköby mellan Vetlanda och Nässjö

Post by HanssonJ »

Hej.

Kul och se att du är igång - trots problemen. Skall bli mycket intressant att se fortsättningen.

Mvh

Jörgen
---------------------------------------------------------------------
Celestron C8-SGT (XLT) med CG-5 Montering
Celestrons Reducer/Corrector f/6.3
Sky-Watcher Shorttube 70/500 med ALCCD5 för guidning
Canon EOS 400D, 650D
glappkaeft

Post by glappkaeft »

Grattis till first light!

Ser ju riktigt lovande ut men som du säger så blir det ju viktigare att allt lirar ju längre bort grejerna står...
Patrik Holmström - Uppsala Amatörastronomer
mattssporre

Post by mattssporre »

Hej Per,

lite sent inlägg - har varit nedgrävd i jobb under hösten, men nu börjar snart julledigheten och då är det dags att ha lite kul också :D

Med tanke på 50 bågminuters polfel måste du vara nöjd med detta "first ligth" - utrustningen verkar fungera som den ska. Ett sorts "non-official" first light :D

När du fått ordning på de resterande små felen ser jag fram emot fler bilder - det hela lovar mycket gott.

Mvh
Matts
PS var själv och tittade på ett ställe där man kan "hosta" sin uttrustning. Det heter LightBuckets och ligger också i Provance mot alperna till. Stället kändes proffsigt och de har en stor dome med ett magnifikt teleskop för public outreach och undervisning.
Lars-Gunnar

Post by Lars-Gunnar »

Hej,

Härlig bild Per, vilken montering står nu var? Är det den "stora" monteringen som emigrerat till Provence och den "lilla" monteringen är på balkongen eller är det tvärtom?
Är sugen på en ny montering är du nöjd med "lille" monteringen GM1000HPS? Kollade du runt på andra monteringar innan du valde 10micron?
Har kollat på Paramount MX och AP1100, frågan är om dessa har absoluta encodrar och kan matcha typ 10Micron i prestanda, vet du något om dessa två?

Du använder Nebulosity 3 för Biaz och sky flats, är detta programmet bra just på detta? Jag tycker det är svårt att få till just flats så dom verkligen gör någon nytta och inte tvärtom gör bilden sämre!

M.v.h

LG
perfrej

Post by perfrej »

Tack gubbs!

LG, jag är inte mycket av fanboy till AP och Bisque. De representerar en typisk amerikansk företeelse med "Quality made in America" på ungefär samma sätt som biltillverkarna gör. Enkla men välbyggda monteringar baserade på det som var bra på 90-talet. Visst, jag generaliserar, men det är faktiskt så.

Vill man ha monteringar som är moderna nog för oguidad fotografering så får man titta på ASA eller 10Micron. Jag vet vilken jag föredrar och varför. 10Micron blev mitt val när jag avfärdat på följande grunder (och detta är inte ett angrepp på de som har dessa på något sätt, alla är bra monteringar men saknar det lilla extra):
  • Losmandy G11. För oregelbunden kvalitet och inget för remote. Inga riktiga enkodrar. Lång leveranstid, inte ens svar på tre veckor från fabrik.
  • Gemini G53F. Svag support och riktigt skakig mjukvara.
  • Celestron. Lite för klassiskt amerikanskt för mig. Inga enkodrar.
  • Bisque. Som ovan. Mycket pengar för guidning. Förutom större nyttolast så har den inga direkta fördelar framför en tunad NEQ6 (förutin homing sensors)
  • AP. Nja, fin mekanisk kvalitet, men inget modernt där. Säkert kort men återigen guidat. De lovar nu användarinstallerade enkodrar, men det tror jag inte på. Ta bara det att de lovat det ganska länge och inget har kommit. Från säker källa vet jag att de har problem med att få dem repeterbara utan precisionsmontering (läs fabriks-).
  • ASA. Cool, modernt, kanonbra förutom att det är dött som en nyskjuten anka om PC:n eller Autoslew dyker.
Det var listan jag bockade av, och kvar blev GM2000HPS som jag helt enkelt åkte ner till München och fiskade upp direkt från Baader.

Neb 3 använder jag för att det har en enkel och effektiv snabbfunktion för att kalibrera upp till fem dataset mot olika flats och darks. Det funkar alltid.

/p

Den stora står nu hos Olly och den lilla sitter oanvänd under en huv på balkongen. Jag håller på att skaffa mig en refraktor till den. NEQ6:an har fått remdrift och skall testas när tillfälle ges.
Takahashi FSQ106EDX III
190MN med Moonlite
SBIG ST8300M, QSI 683swg
Lars-Gunnar

Post by Lars-Gunnar »

Tack för ditt svar, tydligt o. bra

Har själv en G11, den har tjänat mig väl inte tu tal om det och gör det fortfarande! Om man i framtiden går upp i payload så kommer monteringen vara det som
blir svaga länken. G11:an fungerar att köra automatiserat, bäst om man inte slår av den mellan varven utan den får stå kvar i park läge. Men detta med oguidat låter kittlande, det är där dom största problemen varit i höst.
Hur går GM1000 oguidat jämfört med storebror? Är det en god affär att göra ett race ner till Tyskland?
/LG

Ps: På tal om bilresor, har du sålt Diesel Phaeton föresten? ds
perfrej

Post by perfrej »

Jo, nog trackar den bra, det får man säga. Rent generellt får jag fler dåliga subar med den än med GM2000, men då skall man väga in att jag ligger med ganska tunga grejor på och inte har vindskydd. Med GM2000 behöver man i stort sett aldrig slänga subar, med GM1000 kanske en av tjugo, eller inga alls om dellen är bra och det inte är storm.

Jag har inte kikat på priserna i Sverige och Tyskland så jag vet inte om det finns något att hämta. Det är ju helt klart en del stålar att skiljas från så alla sparpunkter är ju av intresse.

/p
Takahashi FSQ106EDX III
190MN med Moonlite
SBIG ST8300M, QSI 683swg

Return to “Bilder”