Någon som kan svaret på detta, fick frågan från en kompis i England:
I wonder if anyone can help on this one. A friend of mine has come
across an old diary written by a sailor. Maybe 100 years ago. In it he
refers to seeing a constellation (or maybe asterism) called in England
'Jack and his Team'. He was crossing the equator at the time and
mentions that they were starting to lose sight of it, probably low in
the Northern sky, while the Southern Cross became dominant.
h-g
Jack and his Team
-
- spamtest: JA
Re: Jack and his Team
Hej!
"Jack and his Team" bör ha varit Karlavagnen. I det gamla England kallades ofta stjärnan Alcor "Jack on the Middle Horse". Mizar var hästen i mitten av Karlavagnen och Alcor var ryttaren, även på svenska hittar vi ibland "den lille ryttaren" som beteckning på Alcor.
P.S.
Ordet "jockey" kan förresten härledas från "jack".
m v h
Hans Bengtsson
"Jack and his Team" bör ha varit Karlavagnen. I det gamla England kallades ofta stjärnan Alcor "Jack on the Middle Horse". Mizar var hästen i mitten av Karlavagnen och Alcor var ryttaren, även på svenska hittar vi ibland "den lille ryttaren" som beteckning på Alcor.
P.S.
Ordet "jockey" kan förresten härledas från "jack".
m v h
Hans Bengtsson
Ringer en klocka när du skriver det, måste absolut vara så, var inte sjöman för 100 år sedan men 50, och har något i bakhuvudet om detta du skrev, tack Hans tror Peter blir nöjd med svaret.
h-g
h-g
-
- spamtest: JA
Ja, nu hittade jag också mitt lätt söndervittrade exemplar av "Star Names ..." av Allen. Där kan man läsa om Alcor:
"A Latin title was Eques Stellula, the Little Starry Horseman; Eques, the Cavalier, is from Bayer; while the Horse and his Rider, and popularly, in England, Jack on the Middle Horse, are well known, Mizar being the horse".
Så nu vet jag var jag läst namnet Jack on the Middle Horse någonstans.
m v h
Hans Bengtsson
"A Latin title was Eques Stellula, the Little Starry Horseman; Eques, the Cavalier, is from Bayer; while the Horse and his Rider, and popularly, in England, Jack on the Middle Horse, are well known, Mizar being the horse".
Så nu vet jag var jag läst namnet Jack on the Middle Horse någonstans.
m v h
Hans Bengtsson