M101 med väteförstärkning The Pinwheel Galaxy - Anders Hemli

Bilder från galleriet
Post Reply
Guest

M101 med väteförstärkning The Pinwheel Galaxy - Anders Hemli

Post by Guest »

Ny bild i galleriet
Objekt: M101 med väteförstärkning The Pinwheel Galaxy
Exponering: L:31 * 6 min, RGB: 39 * 6 min (EOS), Ha:43 * 6 min
Fotograf: Anders Hemlin
Kommentar: Lade till drygt 4 timmar Ha, finns en hel del intressanta områden i M101. Den lilla satelitgalaxen NGC 5477 längst till vänster i bilden har också en del nebulositet.

Image
Klicka for att se stor version av bilden
Robert
Site Admin
spamtest: JA

Re: M101 med väteförstärkning The Pinwheel Galaxy - Anders Hemli

Post by Robert »

Intressant bild där man tydligt ser stora väteregioner i galaxen.

Dock känns det lite konstigt då det röda är så jätteframträdande. Hade nog sett bättre ut om väteregonerna hade tonats ner lite och mer förstärkt istället för att dominera galaxen. Annars så har galaxen fina detaljer :)
skafar65

Post by skafar65 »

Hej Anders

Spännande variant på denna fina Galax. Den får mig att tänka på pankakor med sylt på något sätt :lol: Inte för att din bild är pankaka på något sätt, tvärt om magnifik!

Mvh //Micke
Starsoft

Post by Starsoft »

Bilden är hafsigt behandlad och som Robert säger så är det röda för dominerande men jag orkade inte fixa till det eftersom jag ändå ska göra om den när jag tagit mera data.

En annan besvärande detalj är den konstiga bakgrunden som beror på en kass flatbild. Jag har nu konstaterat att en orsak till att jag inte lyckas med mina flats är att ljuset tar fel väg i tuben när jag lägger på en plastfilm direkt på tubänden. När exponeringstiden blir längre och bilderna innehåller allt mindre brus så blir det mer och mer viktigt med bra flats så jag måste nog göra en lösning så att jag kan ta "dome flats" och då använda en extra förlängning på tuben.

Jag har även problem med mina darks, stänger jag av kameran när jag flyttar den för att ta mina darks i ett mörkt utrymme så blir dom inte bra och kameran kan på grund av att det blir ljust i obset inte sitta kvar i tuben.

När jag bygger ett nytt obs så måste det ha två egenskaper som det nuvarande saknar, dels att det ska vara mörkt inne när jag stänger taket och dels att taket ska kunna stängas automatiskt utan att jag behöver kliva upp i gryningen.

Mitt nuvarande obs skulle kunna vara mycket användbart för någon som inte har samma krav, det är byggt i 7 moduler som skruvas isär/ihop och går lätt att transoprtera på släpvagn. Om någon är intresserad så kan jag skicka bilder via mail, vore kul om någon annan fick nytta av det. Om någon skulle köpa det så kan jag ordna transport och även hjälpa till att skruva ihop det.
Observatorium v2.0: http://www.hemlin.se/astroweb
Robert
Site Admin
spamtest: JA

Post by Robert »

Ser fram emot din fulländade och färdigbehandlade bild nån gång.

Ett fast observatorium hadde varit trevligt. JObbigt att bära ut och in allt varje gång.

Return to “Bilder”