IC5146 Cocoon nebulosan - Rainer Paso

Bilder från galleriet
Post Reply
eerik
spamtest: JA

IC5146 Cocoon nebulosan - Rainer Paso

Post by eerik »

Ny bild i galleriet
Objekt: IC5146 Cocoon nebulosan
Exponering: L=20 * 5min ISO1600
Fotograf: Rainer Paso
Teleskop: Skywatcher 190MN
Kamera: Canon 400d (mod)
Kommentar: Mitt första försök att fotografera IC5416. Guideteleskop Skywatchers Startravel-80 och guidekamera Qcam5L-II färg, program PHD.

Image
Klicka for att se stor version av bilden
AstroFriend

Re: IC5146 Cocoon nebulosan - Rainer Paso

Post by AstroFriend »

Hej Rainer!
Ännu en fin bild, du har fått fram nebulositeten fint. Ser du exponerat i hela 5 minuter per sub och det vid iso1600. När det varit som mörkast här har jag klarat max 1 minut innan sensorn blir helt överexponerad. Din är ju dessutom modifierad så den släpper fram ett bredare spektrum. Tog du några bilder innan du modifierade kameran så du ser skillnaden?

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
eerik

Post by eerik »

Hej Lars.

Jag tog inga bilder med kameran innan "modden" eftersom den inte hade något fungerande batteri när jag köpte den billigt på nätet.

Jag kanske skulle skriva att jag använder ett enkelt ljusföroreningsfilter som verkar ta bort en del ljusföroreningar.

Vet inte om man får länka från leverantörer men filtret köpte jag (ca 250:-) hos en av dom 3 ledande butiker som finns i Sverige.

/Rainer
AstroFriend

Post by AstroFriend »

Hej Rainer!
Det är nog inga problem att lägga ut länkar som berör astronomi, det brukar i varje fall jag göra och ingen har klagat. De svenska leverantörerna finns ju dessutom redan under en separat tråd på forumet.

Tänkte på hur du ställer in iso-talet på din kamera. Jag tror du skulle vinna lite på att sänka iso-talet. Min äldre kamera Canon 350D ha sin optimala iso inställning på iso800, tror din Canon 400 har samma värde. Då kommer förstärkaren arbeta så att varje detekterad foton ger en ADU, ett steg i analog/digitalomvandlaren. Högre värde försämrar dynamiken och dessutom blir råfilerna inte riktigt råa, kamerans brusreduceringskretsar påverkar datat. Läs här det finns lite analyser på framförallt Canons kameror: http://www.astrosurf.com/buil/cameras.htm alla sidor är inte på engelska, men med googletranslater går det mesta bra att översätta idag.

/Lars
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
eerik

Post by eerik »

Hej Lars. Tack för tipset får kika på det när jag kommer hem!

Jag har en 450d och en 40d också dom har nog bättre ISO egenskaper än 400d. Problemet är att 450d:n inte är moddad (än) och 40d kameran är moddad men nedladdningstiderna är lika långa som exponeringarna av någon anledning.

Båda har ju livewiew vilket borde vara en fördel vid fokuseringen.

Egentligen så är jag en "Nikon kille" så Canon kamerorna är bara inköpta för astrofoto. Har därför ingen riktig koll på dom.

/Rainer
Jonas

Post by Jonas »

eerik wrote: 40d kameran är moddad men nedladdningstiderna är lika långa som exponeringarna av någon anledning.
/Rainer
Det låter konstigt. Det är inte så att du har kameran i läge för darkframe för varje tagen bild? Jag har aldrig upplevt att nedladdningstiden är speciellt lång. Kolla inställningen och se om du har den i "darkframe"-läge.

/Jonas
Under Vintergatans sken rullar dyngbaggen rakt
eerik

Post by eerik »

Tackar för tipset. Det vore ju konstigt om 40d har längre uppladdningstid mellan bilderna än 400d. Men det är ju inte bara lite längre utan minst 4 min för en 5min exponering. Får ta och kolla om det är "darkframe" läget som är felet.

/Rainer
Jonas

Post by Jonas »

Konstigt. Jag kollade både min gamla 350D och 40D men jag kan inte finna "darkframe"-inställningen nu. Men jag vet att jag testade ett läge för ett antal år sedan där kameran tog en darkframe under lika lång tid som själva exponeringen efter varje exponerad bild. Det blev lite tröttsamt att vänta, så jag använde inte funktionen mer. Den ska finnas någonstans i menyerna och jag resonerar så, att fanns den på 350D, finns den på 40D. Men jag kan ha fel.
Om du har instruktionsboken, kolla den!

Jag har för övrigt glömt kommentera din bild som jag tycker har fin skärpa och detaljrikedom. Kanske jag saknar lite mer färger på stjärnorna och inte fullt så mörk bakgrund men det stora hela en fin bild med runda fina stjärnor.

/Jonas
Under Vintergatans sken rullar dyngbaggen rakt
eerik

Post by eerik »

Hej Jonas. Tack för tipset med bakgrund och färg på stjärnorna. Angående "Darkframe" så hittade jag följande på nätet (så du har nog rätt).

"In a nutshell, in-camera noise reduction does a wonderful job of reducing sensor noise on long exposures. It works by immediately repeating your shot, but it turns the sensor on and keeps the shutter closed. This creates a "dark frame", which is electronically subtracted from the original image to produce a noise-free image. The disadvantage is that it locks up your camera for a period of time equal to the duration of the original image."

Gäller bara att hitta inställningen på kameran.

Edit: Hittade inställningen för darkframe näst sista menyn C.Fn II:Bild

Tackar för hjälpen Jonas.

/Rainer
AstroFriend

Post by AstroFriend »

Hej Rainer.
Du kan använda dina Nikon objektiv med adapter på ditt Canonhus.

/Lars
Samt en massa tålamod!

eerik

Post by eerik »

Hej Lars. Jo jag vet fast jag använder mina Nikon kameror (D3 m.fl) till vanlig fotografering eftersom jag har samlat på mig en del gluggar under åren.
Jag är ju som sagt "nikonkille" Canon kamerorna går ju bara att använda om man "moddar" dom ;)

Skämt å sido. Jag har läst att Canon är bättre för astrofoto därav mina Canon kameror.

/Rainer
skafar65

Post by skafar65 »

Hej Rainer

Ska jag ge någon konstruktiv feedback på detta så är det din bakgrund som är på tok för svart! Den gör att bilden ser helt onaturlig ut och gränsen mellan vad som ser ut som en närbild på en motivlackerad bil och en grafittimålning blir hårfin! :D Ja jag vet inte var det kom ifrån men jag tror du kanske förstår? För övrigt har du lyckats bra med följningen och färger. Skärpan är jag osäker på om du hittat rätt på däremot. Stjärnorna är stora och utfrätta. Bra början på din astrofotokarriär, kämpa på! Med vänlig hälsning //Micke
eerik

Post by eerik »

Hej Micke. Tar tacksamt emot all feedback. Hade inte en aning om att bakgrunden inte skulle vara så svart (trodde tvärtom faktiskt). Jag har ingen som helst rutin på bearbetning av bilderna har bara läst lite på nätet om bildbearbetning och därefter bara provat mig fram. Bearbetning av bilderna känns för mig svårare än att ta bilderna.

/Rainer
skafar65

Post by skafar65 »

Hej Reiner

Det är lugnt! Jag ger dig feedback för att du ska kunna utveckla din hobby. Med en kolsvart bakgrund får man ett onaturligt utseende på sin bild. Kontrasterna blir för starka och utfrätta (helt vita stjärnor so egentligen inte finns) bygger på det onaturliga utseendet! Alternativet med en smått brusig bakgrund med en mjuk övergång till naturliga stjärnor med en liten kantfärg ger ett betydligt trevligare intryck. Det är här den svåra balansen kommer eftersom man vill framhäva själva objektet i bilden. Vi som varit med ett tag kikar först och främst på stjärnorna, sen objektet! :) Är stjärnorna naturliga, runda och i fokus så är själva objektet vanligtvis det också! Kika runt på lite bilder så ska du se att det stämmer! Mvh//Micke
AstroFriend

Post by AstroFriend »

Hej Rainer!
Angående Nikon optiken jag skrev om, jag tänkte mest på om du ville astrofota i vidvinkel, då har du ju redan Nikon-gluggar du kan sätta på din Canon.

Fast behöver du gå över till Canon idag bara för astrofotandet? Tycker jag läser om ganska många som använder Nikon med gott resultat, dock vet jag inte om de tagit bort IR filtret, kanske där haken är att det är svårt på Nikon. Tidigare vor det dock stor skillnad mellan Canon och Nikon vad gäller sensorns lämplighet för astrofoto och hur den interna processorn i kameran arbetade.

/Lars
Samt en massa tålamod!

Return to “Bilder”