M31 Andromedagalaxen - Mikael Skafar

Bilder från galleriet
Post Reply
skafar65

M31 Andromedagalaxen - Mikael Skafar

Post by skafar65 »

Ny bild i galleriet
Objekt: M31 Andromedagalaxen
Exponering: LRGB 100min
Fotograf: Mikael Skafar
Teleskop: Celestron 925HD
Kamera: SBIG STF8300M FW8
Kommentar: Sådär, första bilden med Fastarenheten! Med denna snabbar man upp systemet 25 gånger! Normalt f/10 brännvidd 2350 blir f/2,3 brännvidd 540mm. Det märks kan jag säga! Har aldrig haft så fina fyraminuterssubbar! Första bilden fick bli på en gammal bekant, härligt att få med hela med en så pass stor tub! Detta bekräftade också att mitt önskemål med en tub som kunde leverera tre olika brännvidder faktiskt fungerade! För att få till spiks åt alla fyra håll la jag en sladd tvärs över tuben som kompletterade de två existerande till kameran. Fungerade rätt bra kan jag tycka?

Image
Klicka for att se stor version av bilden
Tompa
spamtest: JA

Re: M31 Andromedagalaxen - Mikael Skafar

Post by Tompa »

Snyggt! Den kan man inte se sig less på. Kul när allt fungerar, det är man ju inte bortskämd med i denna sport... Bra med varierbara brännvidder. Funderar själv på en snabb Newton med varierbar brännvidd, men nu kanske man får tänka om...
På min skärm drar färgerna lite åt det orange-a (hur det nu skrivs...) hållet.

Mvh,
Tomas W
-----------------------------------------------------------------
Bildblogg: http://ienannandelavrymden.wordpress.com
-----------------------------------------------------------------
Jonas

Post by Jonas »

Den är riktigt snygg Micke - och detaljrik Jag tror inte jag någonsin sett stoftstråk i M110 förut - men kanske jag inte lagt märke till dem.
Hur som helst en riktigt fin bil med härliga färger och detaljrikedom! :good:
Grattis!
/Jonas
Under Vintergatans sken rullar dyngbaggen rakt
Init4theimaging

Post by Init4theimaging »

Kul att se du kommit igång med Faststar kitet, har väntat på att få se lite resultat.
Och det ser ju verkligen ut att kunna leverera. :good:

Små tighta stjärnor för brännviden. Lite halos får man räkna med, men är det inte värre än såhär är dom ju lätta att processa bort.

Snygg bild Micke. Kanske lite väl blå (sitter inte vid min egen skärm just nu) och kanske lite.. eh... spegelvänd. ;)

Hvh,
Daniel
glappkaeft

Post by glappkaeft »

Schysst data och behandling även om väldigt många stjärnor blivit väldigt blåa. När man har snabba och korrigerade teleskop så brukar kollimeringen vli ytterst känslig. Hur upplever du att FastStar-systemet beter sig?
Patrik Holmström - Uppsala Amatörastronomer
skafar65

Post by skafar65 »

Hej på er!

Fastaren är en trevlig liten enhet och jag har inte upplevt några kollimeringssvårigheter. Jag har bara monterat den balanserat in teleskopet (den är rätt tung). Inga flats har jag använt vilket man bör göra för att få bort eventuella skuggor från kameran. Klarade mig nog på grund av att objektet var så stort. Ska ta flats vid tillfälle. 4 minuter subbarna är de absolut bästa jag sett någonsin! Det påstås att systemet blir 25 gånger snabbare och jag är böjd att hålla med!

Daniel då det gäller halosen, menar du då de runt de större stjärnorna? De tyckte jag nästan blev lite snyggt :)

Jonas, detaljer i M110 har jag fått innan men inte så tydliga! Kollade runt på nätet lite efter bilder på det och inser att min står sig väldigt väl, kanske läge för att lägga upp en 100% bild på 110 som ett eget objekt? :)

Blått? Ja färgerna var nog det jag hade mest problem med vid denna bildbehandling! Körde med en färgkamera och det var ett tag sedan jag bildbehandlade data från en sådan! Det var lika svårt som sist visade det sig! Att dela upp bilden i RGB med mjukvara är inte så enkelt som man kan tro! Det är en avvägning på paramterinställningar som avgör vilken färg det blir!

Mvh //Micke
AndreasW

Post by AndreasW »

Hej!

Underbar bild med fantastiska detaljer. Och det med bara 100 min exponering, f2.3 samlar verkligen ljus snabbt! När man ser det så undrar man vad som skulle hända ifall du tog dig tid att få ihop några fler timmars exponering, om det går att locka fram ännu mer detaljer? Kombinationen snabbt system och riktigt lång exponering borde ju kunna resultera i en riktigt extraordinär bild!

/Andreas
Peter R

Post by Peter R »

Hej Micke,

Väldigt fin första bild du har fått till med fantastisk skärpa och detataljer ända ut i hörnen.
Spännande att kunna få en sådan otrolig ljusansamling med 540 mm!
Ett problem verkar vara vinjetteringen så jag undrar om du har kört några flats? Det kanske inte är helt enkelt att tillverka ett flat-system med tanke på kamerans placering.
Går det att köra monokamera med filterhjul eller tar det för mycket plats?
Och så undrar jag naturligtvis vad ditt tredje fokalavstånd är, förutom 2.350 och 540 mm?
Du kommer säkert att ha mycket kul med det här systemet i vinter :D

/*Peter R
skafar65

Post by skafar65 »

Tack alla!

Jag har nu även tagit en femtimmars runda på M33. Har inte hunnit bildbehandla den ännu. Subbarna lovar gott, resultat kommer nog under nästa vecka. Tyvärr blir det för mycket grejor i vägen med filterhjul, i varje fall med SBIG.s 8pos. Det finns däremot enkelt filterenhet (manuell) som jag tänkt investera i. Denna gång var det en färgkamera som jag hade lånat.

Det tredje fokalvaståndet är 1450mm med Lepus 0,62 reducerare. Den har jag använt på min förra bild t.ex. på Elefanten. Jag har ännu inte använt f/10. Planerar att göra det under en planetsession framöver. Men även kanske till någon "liten" Galax eller Nebulosa. Som sagt så känns det väldigt kul att kunna variera sig så.

Flats har jag som jag nämnde innan inte gett mig på än. Det får bli någon form av skyfalt kan jag tänka mig? Men vinjettering har jag inte sett än? Kan bero på att objektet täcker hela bilden?

Har dragit ner lite på det "blåa" men det är en smaksak. :) Mvh //Micke
Mats

Post by Mats »

Visst är det en smaksak som du säger. Jag tycker att du har en fin färgbalans som den ser ut nu. Det är ju svårt det där med det blåa. Där finns ju en vacker "halo" i blått som man så gärna vill ha fram. Bilden var fin innnan också, men känns kanske lite mer naturlig i bakgrunden nu, i mitt tycke.

Return to “Bilder”