Objekt: Ganymede Dubbel förmörkelse
Exponering:
Fotograf: Peter Rosén
Teleskop: OO-CT 250 f/4,8
Kamera: DBK41AF02
Kommentar: Natten mellan den 25 och 26 passerade Ganymede i Jupiters skugga, kom ut i kilen av solljus mellan skuggan och planeten och försvann sedan in bakom planetskivan.
Även om det kan låta trivialt så är det ett relativt sällsynt fenomen.
Den 21 mars i år var det en sådan passage av Europas som var belyst under några minuter när den passerade mellan planetskivan och skuggan. Jag missade medvetet det tillfället för jag hade blivit inbjuden att hålla ett föredrag för Uppsala AmatörAstronomer UAA den kvällen.
Göran Strand skulle då försöka fånga det från Östersund men jag tror att molnen ställde till det.
Jag har alltså planerat för den här passagen sedan dess och i tisdags var det så dags. Jag fotograferade komet Lovejoy med refraktorn och lite efter midnatt avbröt jag och satte på den stora Newtontuben och 4x TeleVue Powermate med DBK-41 kameran och filmade 25 sekvenser under 1 timma.
Jag har satt ihop förloppet till en animation.
Det kommer att bli en till sådan passage den 3:e december tidigt på morgonen men då är ljuskilen mycket smalare så Ganymede kommer under några minuter att befinna sig både partiellt i skuggan och okulterad av planeten och hela förloppet kommer bara att vara ca 10 minuter.
/*Peter R

Klicka for att se stor version av bilden