NLC - Christoffer Svenske

Bilder från galleriet
Post Reply
stoffe
spamtest: JA

NLC - Christoffer Svenske

Post by stoffe »

Ny bild i galleriet
Objekt: NLC
Exponering: 10*1s f/5,6
Fotograf: Christoffer Svenske
Teleskop: 24-85 AF-S 1:3.5-4.5 G ED
Kamera: Nikon D600 (CMOS IMX128)
Kommentar: En bild från i somras som jag satt ihop utav 10 stycken bilder tagna från min bostad (jag bor i glesbygd 2 mil från Uppsala). Det var mycket vackra NLCs denna kväll minns jag. Jag har inte fått ihop dessa till ett vackert panorama förens idag. Dock så fattar jag inte hur jag ska bli av med vinjetteringsskarvarna. Annars är jag nöjd med bilden, tänkte att det kunde vara kul med något helt annat i dessa komettider :)

Image
Klicka for att se stor version av bilden
Kameror: Nikon D600, ZWO ASI290MM, QHY9
Newtonteleskop: ZW305 12" f/5, Cave Astrola Deluxe B 1965 8" f/8, TS Optics 8" f/4
Refraktorer: Nikon 300 mm f/2.8 + ytterligare några Nikongluggar
Bygger EQMOD-kablar på beställning.
Jonas

Re: NLC - Christoffer Svenske

Post by Jonas »

Ahh... lite sommarkänsla! Tycker om panoramat.
Vinjetteringsskarvar? Var? Om de finns, vem bryr sig? Det är en vacker bild som väcker sommaren inom mig.
Fortsätt så!
/Jonas
Under Vintergatans sken rullar dyngbaggen rakt
stoffe

Post by stoffe »

Tack Jonas! Ja man kanske är lite självkritisk ibland, men det måste man nog vara om man ska utvecklas. Vinjetteringen i varje enstaka bild syns som vertikala band i bilden. Det kanske inte syns så mycket? Jag skulle i så fall vilja veta hur jag får bort dom? Annars är jag jättenöjd med bilden, ja visst är det sommarkänsla 8) fast nu får det allt vara vinter en sväng annars hinner jag aldrig längta tillbaka till sommarn :good:
Newtonteleskop: ZW305 12" f/5, Cave Astrola Deluxe B 1965 8" f/8, TS Optics 8" f/4
Peter R

Post by Peter R »

Hej Christoffer,
Fin bild och kul att du lägger upp den precis som den nya NLC-säsongen just har startat... på Antarktis :D
http://www.spaceweather.com/DAISY_PICS/ ... 131130.png .
Jag håller med Jonas att vinjetteringsskarvarna får man verkligen leta efter om man vill se dem.
Är det gjort i Photoshop, Hugin eller något annat program? Jag mailar dig senare idag.

/*Peter R
gost

Post by gost »

Mycket snyggt Christofer, extra kul att se nu när jag känner igen horisonten. Inga Lodjur denna gång? :-)
stoffe

Post by stoffe »

Tack för alla fina kommentarer! Jag har gjort panoramat i ptgui, jag tror jag fick lära mig att det var det jag skulle använda av dig Peter? Lite efterbehandlig i PS CS6. Kurvor och lite saturering bara.

Inga lodjur, finns i denna bild :) Jag kanske ska klippa in lodjuret jag fotade som faktiskt passar in i horisonten? Känns lite som att terja 8)

För er oinvigda så är det så att jag har lyckats fota ett lodjur för 2-3 år sen som satt i denna horisont en regnig morgon. Den gången fotade jag det från sovrumsfönstret vilket är ett par hundra meter uppskattningsvis.

Return to “Bilder”