Maffei I, BL Lac och jupitermånen Himalia mm

Här kan du skriva om observationer som du har gjort.
Post Reply
timokarhula

Maffei I, BL Lac och jupitermånen Himalia mm

Post by timokarhula »

Passade på att använda Åkesta-observatoriets 16-tums Optimized Dall-Kirkham teleskop igår när himlen var så transparent. Började med att kika på komet 154P/Brewington i Pegasus. Den låg mot Västerås mest ljusförorenade del av himlen. Brewington var stor och diffus och ganska svår att se.

Ett objekt som jag har negligerat länge är den närbelägna galaxen Maffei I (UGCA 34). Det är en av de närmaste jättegalaxerna utanför den Lokala Gruppen (avstånd ca 9 miljoner ljusår) och upptäcktes så sent som 1967! Galaxen ligger skymd bakom Vintergatans stoft i Cassiopeja. Den skall ha den visuella magnituden 11.4 men jag misstänker att då har man inkluderat några ljusa fältstjärnor i fotometrin. Maffei I ligger bakom en gruppering av stjärnor som liknar en hop vid första anblicken. Galaxen är faktiskt en riktig utmaning. Med lägsta förstoringen tyckte jag mig se "glöd" i hela hopen. Låt er inte bedra av det! Med 300x förstoring och en del koncentration noterade jag att det fanns sann nebulositet kring två av stjärnorna. Mittemellan dem såg jag galaxens något ljusare kärna. Digitized Sky Survey bekräftade observationen. Maffei låg på bra höjd, 75º.

Blazaren/kvasaren BL Lacertae i Ödlan hade jag försökt se med min 10-tums Dobson i april för två år sedan men då misslyckades jag. BL Lac är urtypen för aktiva galaxkärnor och varierar i ljusstyrka. Dess avstånd är 900 miljoner ljusår. Med 68x såg jag BL Lac omedelbart! 300x förstoring visade massor av stjärnor ej plottade på min MegaStar-karta. Jag skattade BL Lac så ljus som magnitud 13.6 igår (Nov 25.82). Faktiskt såg inte BL Lac helt stellär (punktformad) ut utan den hade ett mjukare lyster ("soft" ljus) än de övriga stjärnorna. Förmodligen uppfattade jag modergalaxens några bågsekunder breda utsträckning. Noterade en V=15.82 * söder om BL Lac. Strax utanför synfältet såg jag den 14.8 mag galaxen UGC11898.

Hur många har visuellt sett fem jupitermånar? Jag hade med nöd och näppe sett Himalia med min 10-tums Dobson i september för tre år sedan. Nu ligger Jupiter högt upp på himlen och Himalia är därför enklare att se. Jag hade plottat Himalias position för klockan 23 utifrån koordinater från JPL:s Horizons och jag stjärnhoppade till området 1º.1 öster om Jupiter. Planeten störde inte så mycket med sin glans på detta avstånd. Direkt såg jag här två stjärnor varav den nordligare tycktes vara mitt i prick. Imorse kontrollerade jag obsen och den ena var en fältstjärna av V=15.19 och den andra var mycket riktigt den V=14.93 Himalia! Jag kunde t.o.m. se den tidvis med direkt seende. Enligt NOMAD fanns det inga andra fält* ljusare än V-mag 16.7 inom 60 bågsekunder från Himalias position. Tord Guldbrand från Skultuna var med mig och obsade och han kunde också skymta Himalia.

Vi tittade sedan på Eskimonebulosan, NGC2392, i Tvillingarna. Det såg verkligen ut som en eskimå med parkas. Några koncentriska mörka ringar syntes kring central*.

Dubbel-planetären NGC2371/2372 var intressant. Mittemellan nebulosakulorna syntes den 14.8 mag central*.

NGC2158 var helt upplöst och triangelformad intill M35.

Sista observationen fick bli av komet Lovejoy i Jakthundarna från parkeringen. Hitta den först utan kikare och med 10x50 såg jag en 2º lång svans mot PA 325.

Hur var det med de två potentiellt synliga asteroidockultationerna klockan 20:31 (14686) och 23:48 (607 Jenny)? Tyvärr, jag såg inte stjärnorna försvinna eller blinka till en minut före och två minuter efter de utsatta tiderna.

/Timo K
Timaoes
spamtest: JA

Re: Maffei I, BL Lac och jupitermånen Himalia mm

Post by Timaoes »

Inspirerande rapport Timo! Jag har kört bom på Maffei I flera gånger, men kanske är det dags att göra ett nytt försök. Ska ha din beskrivning i minnet, så går det kanske att sortera intrycken i okularet. Himalia har jag också kvar på att-göra-listan. Mag 14.93 borde vara inom räckhåll för mig. Lägger den till listan för nästa pass.

/Johan
LasseH

Post by LasseH »

timokarhula wrote:Hur var det med de två potentiellt synliga asteroidockultationerna klockan 20:31 (14686) och 23:48 (607 Jenny)? Tyvärr, jag såg inte stjärnorna försvinna eller blinka till en minut före och två minuter efter de utsatta tiderna.
Inte heller från Sandvreten fick vi träff på dessa ockultationsprediktioner. Vi observerade bägge fotografiskt ca 45 s före och efter utsatt tid.
Mvh,
LasseH.
jwarell
spamtest: JA

Post by jwarell »

Timo och Lasse, glöm inte att rapportera negativa ockultationer till Björn Månsdahl! Jag har också sett två missar på sistone, (47080) Zizza och (2332) Kalm. Båda numera hos Björn och planoccult.

Kul med Himalia Timo!

Johan
Lindby Observatory | IAU-kod K60 | Bortle 3,5 | ZLM 7.2
T52 | T38 | T25 | T25 | T22 | B10
Svensk AmatörAstronomisk Förening | http://www.saaf.se/
Comet Observation Database | https://cobs.si/
mikaelanderlund

Post by mikaelanderlund »

Otroligt att du fick denna ljussvaga galax! Maffei är vår närmsta galaxgrupp och jag har själv kryssat av IC2574, IC342, NGC1569 och NGC1560. Dessa fyra är ganska enkla att få en glimt av visuellt.
DeepskyLog http://deepskylog.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Astronomiska skisser http://www.astronomiskaskisser.n.nu/" onclick="window.open(this.href);return false;

Return to “Observationer”