Objekt: Himalia Jupiters 6:e Måne
Exponering: 10 x 30 sek
Fotograf: Peter Rosén
Teleskop: WO 110 FLT f/6,5
Kamera: Canon Eos 5DMkII
Kommentar: Det har varit en av de mest spännande astronätterna på bra läng och jag har över 50Gb material att gå igenom som troligtvis kommer att hålla mig sysselsatt under några molniga kvällar framöver
Jag fick ett tips av Timo K för ett tag sedan om Jupiters 5:e måne Himalia och i natt antog jag utmaningen att försöka fånga den på bild från Stockholm.
Timo lyckades samtidigt med en visuell observation http://www.astronet.se/phpBB3/viewtopic.php?t=8261 . Grattis till den rapporten.
Jag började med en första serie bilder kl. 23:30 lokal tid när Jupiter hade kommit upp en bit på himmeln och avslutade med en ny serie vid 04:40 i morse.
Jag trodde att det skulle vara en lätt sak att upptäcka en liten prick som har rört sig mellan bilderna men så var inte fallet.
Mitt astroprogram visade ganska mycket fel beträffande positionsangivelserna så till slut genererade jag precisa tabeller via JPL Horizon för var 10:e minut och då kunde jag upptäcka den.
Magnituden anges till 14,95 och tack vare stackningen syns stjärnor ner till mag. 16,5-17.
Det stora ljusskenet är givetvis från Jupiter och man ser även (från vänster till höger) Callisto, Europa och Io.
Ganymede syns inte för den gjorde samtidigt en spännande passage i Jupiters skugga som jag hoppas kunna lägga upp som en animation inom kort.
/*Peter R

Klicka for att se stor version av bilden