På eftermiddagen, vid 14:40-tiden, fick jag syn på Venus i dagsljus utan kikare rakt i söder, endast 4º.6 över Mälar-horisonten. Med 10x50-kikare på stativ såg jag Venus fas. Skattade den till en 35% skära, vilket stämde på procenten när!
På kvällen plottade jag Uranus och Neptunus positioner på kartan och körde till Åkesta observatorium. Därifrån letade jag upp Uranus på gränsen mellan Fiskarna och Valfisken. Såg Uranus med blotta ögat tillsammans med den lika ljussvaga (5.8 mag) 44 Piscium 2º ifrån Uranus. Området är ganska lätt att lokalisera om man förlänger den tänkta linjen söderut från Pegasuskvadratens östra (vänstra) sida och något till vänster om denna finns den sjunde planeten.
Neptunus var också lätt att finna 3º.5 söder om Theta Aquarii med 10x50-kikare.
Jag hade sett 8 planeter (inkl Jorden

Sedan riktade jag kikaren mot komet C/2013R1 (Lovejoy) i Jakthundarna som har blivit en fin komet. Från den 12' breda, välkondenserade komethuvudet (DC=7) såg jag en 1º.1 lång, rak svans sträcka sig mot PA 310º. Komet Lovejoy syntes även ganska obehindrat med blotta ögat i undre kulmination. Skattade Lovejoy till magnitud 4.9.
Komet ISON däremot har jag inte kunnat se, varken igår morse eller idag morse. Chansen att den blir "århundradets komet" är nu praktiskt taget uteslutet. Hoppas jag har fel.
/Timo K