C/2012 S1 (ISON) Komet ISON - Robert Cumming

Bilder från galleriet
Post Reply
malte

C/2012 S1 (ISON) Komet ISON - Robert Cumming

Post by malte »

Ny bild i galleriet
Objekt: C/2012 S1 (ISON) Komet ISON
Exponering:
Fotograf: Robert Cumming
Teleskop:
Kamera:
Kommentar: Den enda av flera bilder som kometen fastnade på. När väl Merkurius dök upp några minuter senare insåg jag att jag hade letat mest på fel plats... Men med mycket mödosam jämförelse med Stellarium så lyckades jag övertyga mig själv att den faktist fanns med. De andra stjärnorna tillhör Jungfruns utmarker.

Image
Klicka for att se stor version av bilden
--
Robert Cumming
redaktör för Populär Astronomi http://popularastronomi.se/
malte

Re: C/2012 S1 (ISON) Komet ISON - Robert Cumming

Post by malte »

Ju mer jag tittar på bilden och magnituderna i Stellarium desto mer tycker jag att den borde varit starkare. Men jag hittar ingen annan stjärna i närheten och lite utsuddad borde den ändå ha varit.
Om drygt 5 timmar gör jag ett nytt försök.
--
Robert Cumming
timokarhula

Post by timokarhula »

Jag gjorde ett försök på komet ISON nyss från min balkong. Mellan kl 6:50 - 7:40 letade jag efter ISON med handhållna 10x50-kikare. Utgick ifrån Merkurius och Saturnus och hoppade förbi Alfa Librae snett nedåt mot höger. Den 2.8 mag Alfa Lib syntes väl kl 6:59 så ISON bör i alla fall inte ha varit ljusare än tredje magnituden imorse. Någon som såg ISON imorse?

/Timo K
Yquem
spamtest: JA

Post by Yquem »

timokarhula wrote: Någon som såg ISON imorse?
Jag vaknade för sent för att hinna åka iväg och försöka se den. Hemma är det för mycket träd mot sydost. Känns som om jag nog inte hade sett den ändå (intalar jag mig...). Du försökte inte fota den? Borde vara lite lättare att få fram den med lite bildbehandling än att se den direkt i kikare.

Robert: Stämmer tiden för din bild, 05:35 igår, 23 nov? Då var det ju fortfarande en timma kvar tills ISON skulle gå upp.
/Anders
malte

Post by malte »

Tiden stämmer - det var chilensk lokaltid, som är lite bisarrt off.

Morgonens försök gick bättre rent fotografiskt - jag har några fina kort på Merkurius och Zubenalgenubi men ISON hade jag tydligen lite till höger om bildfältet i samtliga exponeringar. Gah. Man lär sig väl. Fanns iaf inte en chans att se kometen med kikaren, med den noterade jag inte ens Zubenalg...
--
Robert Cumming
Peter R

Post by Peter R »

Hej Robert,
Först när jag såg att du befinner dig i Chile så tänkte jag: wow, det måste vara första parkett med en av världens bästa stjärnhimmlar.
Men en koll i mitt planetarieprogram visar att Ison helt kommer att försvinna för er de närmaste dagarna.
Därför, och det faktum att ingen vet vad som eventuellt kan komma att dyka upp efter att ha rundat Solen, gör det ändå kul att ha den på bild.

Över huvud taget är planetarieprogram en fantastisk hjälpreda men jag märker att man låter sig luras gång på gång.
Allt ser så enkelt och självklart ut när man planerar men när man väl står där under stjärnhimmeln så blir allting så annorlunda, smått och osynligt.
Det hjälper nog inte att StarryNightPro+ som jag använder, just nu visar en präktig svans på 40°, I wish :D

/*Peter R
Yquem

Post by Yquem »

malte wrote:Tiden stämmer - det var chilensk lokaltid, som är lite bisarrt off.
Aah, Chile! Missade det... 8)
/Anders
Kroppefjäll

Post by Kroppefjäll »

Från kometer till andra himlafenomen... hörde dig på P3 i förmiddags Robert - om kvasarer! :-) När får vi höra dig prata om kometer på den Chilenska himlen?
Var själv på väg till Chile för ett jobb för några år sedan, men ramlade av ett lastbilsflak i Spanien och bröt armar och ben bara några dagar innan.
Det bidde inget Chile. Tror jag missade något!
Björn Månsdahl
SVO signatur MLB
AAVSO signatur MBJA
COBS signatur MANad

Return to “Bilder”