Ison över Stockholm - Peter Rosén

Bilder från galleriet
Post Reply
Peter R

Ison över Stockholm - Peter Rosén

Post by Peter R »

Ny bild i galleriet
Objekt: Ison över Stockholm
Exponering:
Fotograf: Peter Rosén
Teleskop: 70-200/2,8
Kamera: Canon Eos 5DMkII
Kommentar: Vilken fantastisk natt!

Jag var ute mellan kl 03:00 och 06:30 med min 100 mm kikare med utbytbara okular samt iOptron kameravridaren på ett fotostativ.
Jag började med att observera komet Lovejoy och det måste ha varit den mest spektakulära kometobservation jag någonsin har gjort i Stockholm.
Sedan satte jag igång att fotografera kometen och eftersom det blåste småspik fick själv agera vindskydd vilket betalade sig för alla bilderna visade sig vara skarpa.
Vid 5 tiden lyckades jag få syn på Ison på bara 4° höjd och kunde sedan följa den i ca. 1,5 timmar. Jag såg en lång, tydlig svans, om än väldigt svag.

När himmeln började ljusna tog jag en serie bilder både med och utan följe som jag har satt ihop till den här bilden. Komet Ison syns uppe till höger, ovanför Spica och svansen sträcker sig ca. 2°.
Merkurius lyser nere till vänster och i närheten ligger kometen Encke (2P) men jag har ännu inte hunnit kolla om den har fastnat på några av bilderna.

/*Peter R

Image
Klicka for att se stor version av bilden
Tompa
spamtest: JA

Re: Ison över Stockholm - Peter Rosén

Post by Tompa »

Grattis till en kanonfin bild! Vilka fina färger och ISON som grädde på moset. Läckert!

Mvh,
Tomas W
-----------------------------------------------------------------
Bildblogg: http://ienannandelavrymden.wordpress.com
-----------------------------------------------------------------
tortap

Post by tortap »

Snygg och detaljerad bild av staden!
Mats

Post by Mats »

Mycket vackert med staden, Merkurius och Ison i så fin komposition!
Yquem

Post by Yquem »

Härlig bild, Peter! :good:
/Anders
glappkaeft

Post by glappkaeft »

Härlig bild. Inte så ofta det går att fånga en komet över Stockholm.
Patrik Holmström - Uppsala Amatörastronomer
Lazze

Post by Lazze »

Underbar bild!

/Lasse
Peter R

Post by Peter R »

Jag hade varit uppe hela natten fram till kl. 07 och suttit flera timmar med bildbehandlingen igår så jag tar verkligen till mig av alla positiva kommentarer :D
Jag valde att göra en gryningsbild trotts alla tekniska problem och svårigheter att få den ljussvaga svansen synlig för jag ville få fram en stämning där man känner att Ison är på väg mot Solen... och kanske ett ödesdigert möte.
Bortsett från den starka vinden så var det en fantastiskt vacker och rogivande stund som jag inte hade upplevt på bra länge.
Härlig bild. Inte så ofta det går att fånga en komet över Stockholm.
Jag börjar nog ändå få ihop ett gäng där McNaught gick att observera och fotografera dagtid http://astronet.se/view_image.php?id=226 och till och med följa ända ner till horisonten http://astronet.se/view_image.php?id=241&mode=large .
Jag hoppas att Ison kan ges oss ännu mera fantastiska vyer efter att ha rundat Solen.

/*Peter R
gost

Post by gost »

Riktigt snyggt Peter och jag tycker du gjorde ett klokt val att visa kometen i gryningsljuset.

Själv väntar jag på mitt första möte med ISON, men imorgon bitti ser det ut som vädret tillåter ett försök.

Return to “Bilder”