Ny bild i galleriet Objekt: C/2012 S1 (ISON) Komet ISON Exponering: 21x30s ISO1600 Fotograf: Bengt Rutersten Teleskop: Televue NP-101 f/5.4 Kamera: Canon 600d Kommentar: Komet ISON 2013-11-17 05:30. Svansen börjar bil lång nu.
Snyggt Bengt!
Ingen delning av svansen synlig den här gången. Månne var det ett tillfälligt event man såg på din tidigare bild, och inte en utvecklad jonsvans.
Jag var också ute i morse, men det börjar bli svårt att fota den nu. Nästan fullmåne gjorde ju inte saken enklare. Jag skulle också ha varit ute lite tidigare. Nu började jag fota strax efter kl 6 och då börjar det ju redan ljusna tydligt. Jag har inte processat mina bilder, men hoppas inte på så mycket. Blåsten gjorde också att det var svårt att få punktformiga stjärnor.
Det blir hur som helst spännande att följa kometen de närmaste dagarna, även om det blir allt svårare att själv kunna fota den.
/Anders
Här klarnade det också upp, fast inte förrän det ljusnat. Nu får man nog vara glad om vädret samarbetar så man får se ISON en gång till innan det kanske är för sent...
Avsnörpningen syntes bara den 13:e november. Men det kan komma fler förstås!