Mosaik av månen - Göran Strand

Bilder från galleriet
Post Reply
gost
spamtest: JA

Mosaik av månen - Göran Strand

Post by gost »

Ny bild i galleriet
Objekt: Mosaik av månen
Exponering:
Fotograf: Göran Strand
Teleskop: William Optics Megrez 72
Kamera: IS DMK31
Kommentar: Det var länge sedan jag fotograferade månen och ikväll stod den bra till för att kunna fotograferas från baksidan av huset. Tyvärr var det en del turbulens, men det verkar vara standard här över Östersund, så jag börjar vänja mig :)

Det blev en mosaik gjord med 12 bilder tagen genom min lilla refraktor med en 2,5x PowerMate. Varje bild är gjord från en sekvens av 1000 bilder där de bästa 300 bilderna stackats. Stackningen är gjord i AutoStakkert och Wavelets i Registax.

Image
Klicka for att se stor version av bilden
stoffe

Re: Mosaik av månen - Göran Strand

Post by stoffe »

Grattis till det 14000:de inlägget i kategorin bilder :) Jättefin månbild! Ser inte ut att vara så pjåkig seeing trots allt?
Kameror: Nikon D600, ZWO ASI290MM, QHY9
Newtonteleskop: ZW305 12" f/5, Cave Astrola Deluxe B 1965 8" f/8, TS Optics 8" f/4
Refraktorer: Nikon 300 mm f/2.8 + ytterligare några Nikongluggar
Bygger EQMOD-kablar på beställning.
perfrej

Post by perfrej »

Inte ofta jag säger det här, men det där med mån- och planetbilder är rena grekiskan för mig. Men bilden är ju riktigt bra! ;)

/p
Takahashi FSQ106EDX III
190MN med Moonlite
TEC-140ED med TEC flattener
10Micron GM2000HPS II UP, GM1000HPS
SBIG ST8300M, QSI 683swg
Peter R

Post by Peter R »

Hej Göran,
Månen är väldigt beroende av stabil atmosfär så jag tycker du har lyckats bra. Den känns väldigt naturlig och snygga övergångar.
Har Astrostakkert en mosaikfunktion eller är det något annat program typ PTGui?
Det är inte bara över Östersund det är oroligt. Jag försökte mig på Månen igår kväll och det gick inte ens att använda barlow på refraktorn, så mycket kokade det.

/*Peter R
Timo

Post by Timo »

Men Per då !
Du börjar låta som mig som en gång halkade på tungan med att säga " månen, planeter å sånt skit" :(
Det var inte illa ment utan jag hade väl precis sett ett hundratal andra mån/planetbilder bara haha
och som sagt här, Göran det är en bra bild du trixat fram från så många delexponeringar.
Timo N.
Everything has beauty,but not everyone sees it. Confucius
Peter R

Post by Peter R »

Som jag skrev tidigare så hade jag fotograferat Månen dagen efter dig, dvs den 13:e.
Det var egentligen bara tänkt som en första test av min pyttelilla PointGrey kamera men den höga turbulensen gjorde att det blev dåligt redan i primärfokus på min refraktor. Egentligen skulle alla filmsekvenser åkt direkt i papperskorgen men jag gjorde ändå ett försök att stackka och göra en mosaik på 6 bilder.
Genom att dra ner storleken så kunde jag matcha din bild och få till en liten animation som påvisar fasförändringen och librationen på exakt ett dygn.

/*Peter R
Libration_12-13nov2013-2L.gif
Libration_12-13nov2013-2L.gif (686.2 KiB) Viewed 2739 times

Return to “Bilder”