NGC 7129 & NGC 7142 - Jonas Grinde

Bilder från galleriet
Post Reply
Grinde
spamtest: JA

NGC 7129 & NGC 7142 - Jonas Grinde

Post by Grinde »

Ny bild i galleriet
Objekt: NGC 7129 & NGC 7142
Exponering: L: 471 m, R/G/B: 57/60/57 m
Fotograf: Jonas Grinde
Teleskop: Orion Optics AG12
Kamera: QSI 583wsg
Kommentar: Här kommer en bild jag länge velat tagit, men pga dåligt minne så bommade jag fönstret förra säsongen. Nästan 11 timmar gick åt, och med 1h per färgkanal så var det inga problem att locka fram lite svag röd bakgrundsnebulositet. Reflektionsnebulosan NGC 7129 har här sällskap av den stjärnhopen NGC 7142 och några svaga PGC galaxer. Det lär finnas över 100 stjärnor i NGC 7129 som ska vara yngre än 1 miljon år.

Image
Klicka for att se stor version av bilden
Lazze

Re: NGC 7129 & NGC 7142 - Jonas Grinde

Post by Lazze »

Vilken knivskarp och fin bild på ett objekt som jag inte alls kände till. Kanske inte så konstigt med tanke på att det lär vara ganska ljussvagt? Du har ju lagt ner en väldig massa exponeringstid på det.
Kul också att se kameran teckna så skarpt ut i alla hörn. Möjligtvis kan jag ana någon stjärnreduktion eller är det uppskärpning som ger aningen kantiga stjärnor? Men jag kan inte se något av tiltproblemet du nämnt tidigare. Hittade du vad det var problemet låg?

/Lasse
Peter R

Post by Peter R »

Nebulosan är verkligen i världsklass :good:
De blå och gula stjärnorna har möjligtvis lite mycket färg i min smak, känns lite som att nyanserna har försvunnit.

/*Peter R
Tompa

Post by Tompa »

Wow! Kanonbild! Bra grejor i rätt händer!

Mvh,
Tomas W
-----------------------------------------------------------------
Bildblogg: http://ienannandelavrymden.wordpress.com
-----------------------------------------------------------------
Timo

Post by Timo »

Riktigt krispig bild du fått fram Jonas !
Gillar speciellt det stora synfältet så man ser stjärnhopen också.
Stjärnfärgerna är aningen starka men jag tycker inte det gör något. Det viktiga är att inte tappa i nebulositeten.
Finns även en hel del att utforska i bakgrunden :)
Timo N.
Everything has beauty,but not everyone sees it. Confucius
Init4theimaging

Post by Init4theimaging »

Mycket fin bild Jonas.
Spännande objekt som definitivt står på listan om jag skaffar större instrument.
Personligen tycker jag inte stjärnorna (om än lite kantiga) har för mycket färg, och iaf. de gula-röda stjärnorna uppvisar många vackra nyanser.
:good:

Mvh,
Daniel
Grinde

Post by Grinde »

Tackar och bockar!

Riktigt kul med så mkt konstruktiv input också, stjärnornas kantighet har jag inte tänkt på själv, kanske lite pga att jag kör en skärm med rätt hög upplösning (2560x1440).¨
Mkt av lum-datan kommer från tiden då jag fortfarande led av triangulära stjärnor, tyckte inte det verkade påverka datan negativt, men det kröp fram på slutet ser jag då jag skalade ner runt 20% och tillförde en uppskärpning.
På min hemsida har jag bilden i full upplösning, där jag nu har prövat lägga en svag blur i stjärnornas kärnor för att "avdramatisera" och gnugga bort de triangulära dragen, plus en lite svenskare saturation av färgerna.

Image
Lazze wrote:ag kan inte se något av tiltproblemet du nämnt tidigare. Hittade du vad det var problemet låg?
Jag har tightat upp fokuseraren en hel del, men har samtidigt tappat lite i autofokus-prestanda... Funderar på att byta upp mig till en Atlas, den billiga Steeltracken känns verkligen som en flaskhals på en sån här fin tub. Och de triangulära stjärnorna försvann när jag lättade på de tre skruvarna som centrerar primären, jag var nog lite väl optimistisk när jag drog åt dom i början av säsongen.
Init4theimaging wrote:Spännande objekt som definitivt står på listan om jag skaffar större instrument
Pröva redan nu, det borde gå fint med dina grejjer tycker jag så länge du inte snålar allt för mkt med exponeringstid, det där med storleken(och prislappen) på prylarna är klart överskattat i alla fall här hemma i Sverige, kolla bara Starsofts lilla och billiga (respektfullt menat) 6" reflektor, som trots det sopar mattan med klart större och dyrare tuber med tusentals millimetrar i brännvidder.
Lazze

Post by Lazze »

Det är tydligt att primären är känslig för spänningar. Spegeln är så massiv och tung att jag först spontant inte trodde att det skulle vara så kinkigt men huvudsaken är att det funkar bra när man lättar på skruvarna.

Och fokuserare har jag svårt att nämna i en mening nuförtiden utan att blanda in en svordom. Och det gäller definitivt inte bara Orions fokuserare utan många teleskop som kallar sig astrografer. Jag tycker jag fått ganska bra ordning på min standardfokuserare men jag litar inte helt på den för autofokus eftersom jag också tightat upp den en del.

/Lasse

Return to “Bilder”