M33 Triangelgalaxen - Johan Kärnfelt

Bilder från galleriet
Post Reply
Timaoes
spamtest: JA

M33 Triangelgalaxen - Johan Kärnfelt

Post by Timaoes »

Ny bild i galleriet
Objekt: M33 Triangelgalaxen
Exponering: 2x90 min
Fotograf: Johan Kärnfelt
Teleskop: GSO 16"
Kamera: Naked eye 7mm
Kommentar: Härmed ett visuellt försök på M33. Ända sedan jag första gången såg spiralarmarna i galaxen, och därmed såg spiralarmar för första gången, har detta varit min favoritgalax. När det nu seglade upp på himlen igen, bestämde jag mig för att göra ett projekt av den. För flera år sedan gjorde jag ett M33-projekt med min 10"are, men har inte kommit mig för att testa med stora tuben.

Observationen tog allt som allt närmare tre timmar, fördelat på två kvällar i början av oktober. Jag använde min GSO 16" och mina Hyperioner (jag använde mest 140x och 225x). Gränsmagnituden låg båda kvällarna på nära 6.0.

Eftersom galaxen är så stor är den svår att skissa på frihand. Jag kalkerade därför fältstjärnorna i förväg från en utskrift från CdC. På så sätt är det lättare att hålla ordning på proportionerna ute i mörkret.

Och här finns verkligen mycket att se. NGC 604 är förstås den enklaste av alla HII-regioner i galaxen och är faktiskt enklare att se än kärnpartiet. Sen finns det ett pärlband av andra regioner att hitta. Svårast var IC133 som bara steg fram korta stunder med indirekt seende. Precis intill, men utanför skissen finnas IC132, vilken jag däremot såg utan problem. Jag kämpade en bra stund för att försöka upplösa IC139/140 i de olika delarna, men det visade sig omöjligt.

Av en tillfällighet satt mitt UHC-filter kvar i ett av mina okular under den andra kvällen. Detta visade sig vara en lyckoträff. Jag har aldrig tänkt på att använda filtret på galaxer, men det visade sig nu göra enorm skillnad. Speciellt fick de själva spiralarmarna att stiga fram. Nu kunde jag följa båda huvudbågarna, och dessutom se antydningar till en mindre arm.

Clear skies

Johan

Image
Klicka for att se stor version av bilden
timokarhula

Re: M33 Triangelgalaxen - Johan Kärnfelt

Post by timokarhula »

Johan, jättebra att du kämpat dig med M33 med 16-tummaren. Triangelgalaxen är perfekt för studium av dess HII-regioner. Jag får återkomma med kommentarer...

/Timo K
mikaelanderlund

Post by mikaelanderlund »

Jag älskar dessa fantastiska diffusa skisser! M33 är också mina av mina favoritobjekt som jag ofta återkommer till. Ja, varje höst faktiskt. Jag utgår alltid ifrån NGC 604 och försöker därefter följa spiralarmarna in mot kärnan. Då är det lite lättare att orientera sig i det diffusa molnet. Några IC-objekt har jag på så sätt lyckats identifiera med averted vision. Med din 16" så är det klart lättare än med min lilla 11".
DeepskyLog http://deepskylog.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Astronomiska skisser http://www.astronomiskaskisser.n.nu/" onclick="window.open(this.href);return false;
Timaoes

Post by Timaoes »

Jag jämförde med din skiss Mikael, den du har på hemsidan. Tycker det är värt att notera att även om du inte såg alla IC-objekten, så såg du mer sekundära spiralarmar än jag. Vad hade du för himmel när du gjorde skissen? Antar att den låg på 6.5 eller nåt. Och såg du så mycket struktur i själva galaxen, så borde du kunna plocka de andra IC-objekten.

Johan
mikaelanderlund

Post by mikaelanderlund »

Det är svårt att få fram rätt kontrast. Den blir ofta alldeles för ljus och så är fallet också för min skiss. En skiss är ju trots allt en skiss och syftet med den är att lyfta fram och studera detaljer man tycker sig se. Jag tycker personligen att M33 är ett svårt objekt eftersom det är mycket diffust, stort och därmed också svårt att orientera sig i, speciellt med lite högre förstoring. Skissen av M33 på min hemsida är gjord under Skånes mörkaste himmel dvs området kring sandhammaren. Jag har arbetat med flera olika förstoringar dvs. börjat med låg förstoring och arbetat mig in med högre och därefter arbetat mig ut med lägre förstoring. På så sätt kan jag notera mycket små kontrastskillnader. Jag har också använt mig av en detaljerad karta över objektet. Fördelarna med detta är att jag vet vad jag ska leta efter men risken är betydande att jag "ser" saker som jag inte sett om jag inte hade haft en karta och varit medveten om objekten jag letat efter. Upptäckten av M51 spiralstruktur är ett lysande exempel på detta. Syftet med att teckna eller fotografera av ett objekt, är för mig ett sätt att fokusera och fördjupa sig i en detalj. Resultatet är mindre viktigt (det finns trots allt 100-tals skisser och fotografier av M33 att studera på nätet) utan det är upplevelsen av att upptäcka något själv med sin egen utrustning vid sin egen obsplats i universum.
DeepskyLog http://deepskylog.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Astronomiska skisser http://www.astronomiskaskisser.n.nu/" onclick="window.open(this.href);return false;
Tompa

Post by Tompa »

Det här imponerar på mig! Snyggt, mer av detta!

Mvh,
Tomas W
-----------------------------------------------------------------
Bildblogg: http://ienannandelavrymden.wordpress.com
-----------------------------------------------------------------
Timaoes

Post by Timaoes »

Jag är helt på din linje Mikael. Jag har inga konstnärliga ambitioner med mina skisser, utan ser dem som ett effektivt sätt att se och dokumentera så mycket som möjligt vid okularet. Precis som du skriver måste man förstås överdriva kontrasten ganska rejält för att det ska vara praktiskt möjligt att göra skissen. Ibland, som i fallet med M33, använder jag också utskrivna fotografier för att kunna navigera ute i mörkret. Vet precis vad du menar med att man ibland börjar inbilla sig att man ser saker. Jag försöker använda principen att en speciellt ljussvag sudd måste vara så konsistent att jag ser den flera gånger med några minuters mellanrum.

Johan

Return to “Bilder”