Rapport från en balkong!

Studier av variabler, metoder och fotometri.
wilt
Posts: 1714
Joined: 2011-10-24 08:34:32
spamtest: JA
Location: Lund
Contact:

Re: Rapport från en balkong!

Post by wilt »

Det blev ett pass med fältkikare och 20 cm Newton igår.

AF Cyg är på väg nedåt: 7.6
CH Cyg har varit i en uppåtstigande trend den senaste tiden, igår 7.2
Miran RT Cyg har passerat sitt max: 7.7
V0465 Cas, en fin halvregelbunden vars observationer nog helst bör analyseras observatör för observatör på grund av den låga amplituden, tycks vara på väg nedåt: 6.8.
R Cas är nog nära max nu: 7.3. Som påpekats tidigare är det rejält svagare än förra gången.
R Aql: 10.8. I minimum?
khi Cyg fortsätter sin färd nedåt: 11.9.
V0339 Del: 10.6.
W Lyr är nära minimum: 12.5.
Att obsa XX Cam är lite som att obsa T CrB: inget händer, inget händer, inget händer, men om nåt händer vill man vara där och dokumentera det. Det var riktigt länge sedan den här RCB-stjärnan dippade. Igår: 7.5.
R Dra, den fina, tuffar på uppåt ligger nu på 11.0.
T Cep ljusnar och blir snart för bökig i teleskopet och man får gå över till fältkikare: 8.8.
S UMi: 9.0.
Z UMi har blivit allt mer lättobserverad den senaste tiden, nu har den ljusnat till 11.7.
R Cam ljusnar också: 10.6.
RY Cep är en tacksam mira: den är cirkumpolär och har en kort period. 10.5.
LD 323 (igår 11.7) har jag följt sedan i somras, vilket verkar vara ungefär en period:
Image
V0667 Cas är på väg upp från sommarens minimum, som fick täckas med CCD, men nu är den komfortabelt visuell. Igår: 11.0.
Image

/Gustav
8 x 21 monokular / 6x30 Carl Zeiss Silvamar / Celestron SkyMaster 15x70 / 9 cm f/14 Maksutov Cassegrain / 20 cm f/6 Newton.

hemsida / blogg / astronomiblogg / SVO: HGG / AAVSO: HGUA
User avatar
akjalam2
Posts: 184
Joined: 2012-01-07 17:37:59
spamtest: JA

Re: Rapport från en balkong!

Post by akjalam2 »

rt aql fortsätter att spöka i mina mätningar (för ljusa) och jag tror att jag har hittat en hint.

Tog en mätning med SSON:S Rigel 0.37:a och där ligger rt oki.

Jag kör ett Baader V filter och kollar man in spectrum kurvorna för baader
gross_filterkurven_ubvri_photometric.621x0.jpg
gross_filterkurven_ubvri_photometric.621x0.jpg (81.86 KiB) Viewed 4789 times
så finns det en överlappnings klack mellan V och Ic.
(Vid 700 markeringen ca)

Dvs filtret släpper igenom en del Infarött tydligen.

Astrodon:s filter
AstrodonPhotometricsUVBRcIcScansFinal.jpg
AstrodonPhotometricsUVBRcIcScansFinal.jpg (123.08 KiB) Viewed 4789 times
har inte detta överlappande område.

En check av I mätningar på rt aql visar att magnituderna där ligger på värden som I 4.9 ???

Hur skall detta tolkas ?

Cobe har gjort en del banbrytande mätningar på Miror i Ic och detta kan ses bla på:
http://iopscience.iop.org/1538-3881/123 ... _2_948.pdf

Jag har haft uppe detta på AAVSO:S forum dvs att man borde standardisera vilket filter (tillverkare) man skall använda eller
ha en val möjlighet att välja kurva efter filter.

Detta under diskussionen om den stora "spreaden" som AAVSO:S mätningar av Nova Del 2013 uppvisade.

Så det blir väl att inhandla ett Astrodon V filter då för att få stopp på Ic läckor?

/Pierre
Tompa
Posts: 1444
Joined: 2010-08-25 15:34:01
spamtest: JA
Location: Borlänge
Contact:

Re: Rapport från en balkong!

Post by Tompa »

Ja, med Astrodon-filter kommer du närmare, men inte riktigt ända fram. Troligen är det som du säger att Baader-filtren får med sig en svag dos I, men mätningarna påverkas säkert av att stjärnan också är stark i R. Det sistnämnda påverkar ju också vid användning av Astrodon-filter. För att räkna om sina magnituder till "standard-magnituder" finns bara en väg: Att mäta sina stjärnor i minst två filter och att med hjälp av sina transformations-koefficienter omräkna till "standard-magnituder".
Det är ju inte bara filtren som är avgörande för transformations-koefficienterna. CCD-sensor och eventuell optisk coating sätter också sina spår. Det är väl därför Henden och andra trycker på att man skall rapportera transformerade värden.

Med bättre filter får man ju lägre transformationskoefficienter och därigenom mer robusta mätresultat i slutänden, därför står Astrodon-filter högt upp även på min inköpslista. Det är alltid kul med nya prylar :green:

mvh,
tomas W
-----------------------------------------------------------------
Bildblogg: http://ienannandelavrymden.wordpress.com
-----------------------------------------------------------------
wilt
Posts: 1714
Joined: 2011-10-24 08:34:32
spamtest: JA
Location: Lund
Contact:

Re: Rapport från en balkong!

Post by wilt »

Hur är det med emissionslinjer, spelar de in i sammanhanget? I varje fall novor har ju stundtals kraftiga emissionslinjer i bland annat h-alfa, vilket ju komplicerar det hela jämfört med att transformera jämna svartkroppsstrålespektrum. Eller?

/Gustav
8 x 21 monokular / 6x30 Carl Zeiss Silvamar / Celestron SkyMaster 15x70 / 9 cm f/14 Maksutov Cassegrain / 20 cm f/6 Newton.

hemsida / blogg / astronomiblogg / SVO: HGG / AAVSO: HGUA
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Rapport från en balkong!

Post by Hans Bengtsson »

Det är faktiskt lite vilseledande av Baader att kalla sina filter UBVRI-filter. Dessa bokstäver har ju en exakt definition inom astronomin, och det är helt tydligt att V-filtrets "röda svans" (red tail) leder till alldeles för ljusa magnituder för röda stjärnor för att kunna sägas vara ett äkta V-filter.

M v h
Hans Bengtsson
Tompa
Posts: 1444
Joined: 2010-08-25 15:34:01
spamtest: JA
Location: Borlänge
Contact:

Re: Rapport från en balkong!

Post by Tompa »

Ja, det ligger lite i det du säger Hans. Helt bra är Baader-filtren inte, men med transformation så är de användbara.

Det är nog svårt att säga något om ljus kring olika emissonslinjer, rent generellt, men Baaders V-filter ser ut att släppa in en aning H-alfa (656 nm) medan Astrodons V-filter har stängt i den våglängden. För att åskådliggöra detta tydligare har jag tagit mig friheten att sno två bilder som varit uppe på AAVSO-s forum. En spanjor har mätt upp Baaders och Astrodons V-filter. Baaders filter släpper igenom ~9% vid 656nm medan Astrodon släpper igenom ~2%. Om ljuset är starkt i H-alfa får det givetvis ganska stora effekter på uppmätta magnituder.
En annan (kanske felaktig...) slutsats är att Astrodons filter ger något kortare exponeringstid för att få samma SNR som ett Baader-filter.
Attachments
Baader_V_Johnson_Cousins.png
Baader_V_Johnson_Cousins.png (38.29 KiB) Viewed 4762 times
Astrodon_V_Johnson_Cousins.png
Astrodon_V_Johnson_Cousins.png (35.74 KiB) Viewed 4762 times
-----------------------------------------------------------------
Bildblogg: http://ienannandelavrymden.wordpress.com
-----------------------------------------------------------------
User avatar
akjalam2
Posts: 184
Joined: 2012-01-07 17:37:59
spamtest: JA

Re: Rapport från en balkong!

Post by akjalam2 »

Tjusningen med V ligger i "V is V is V".
Att blanda in transformationer od ligger på ett annat plan än min filosofi tillåter. Enkelhet.

Enkelhet betyder för mig att jag tex alltid (nåja nästan alltid) kör samma 30s exponeringar.
De objekt som får ett oki snr tas med och de andra ratas.
30s betyder enklare flats förfarande dvs samma flats alltid.

Att Arne vill få in transformerad data talar sitt klarspråk - Få transformerar.
Dels är det tidsödande och dels svårt.
Det går säkert att lära sig men isf går man mer mot proffshållet istf amatör. ?

Det enklaste vore väl ändå att ha en extrapost i datan ... Typ av Filter.
Då kan gemene man välja vilka data han vill se och bygga kurva efter det.

/Pierre
ThomasK
Posts: 1652
Joined: 2010-06-29 12:10:36
spamtest: JA
Contact:

Re: Rapport från en balkong!

Post by ThomasK »

Skulle du inte kunna låna SAAF:s filter och testa med dem för ett par omgångar bilder, innan du ev skaffar egna nya? Tror de finns hos Robert i dagsläget. Jag har snabbkollat på ett par av bilderna du delade ut och tror nog filtren kan vara en stor faktor för avvikelserna.
Thomas Karlsson
User avatar
Robert
Site Admin
Posts: 2983
Joined: 2005-12-06 11:07:12
spamtest: JA
Location: Alingsås
Contact:

Re: Rapport från en balkong!

Post by Robert »

Ja jag har filter på hyllan här ifall någon vill prova och jämföra. Detta är V filter från Baader
User avatar
akjalam2
Posts: 184
Joined: 2012-01-07 17:37:59
spamtest: JA

Re: Rapport från en balkong!

Post by akjalam2 »

Det är ett baader jag har i dag men jag provar gärna ett annat så vi får mer material att utvärdera data på.
OBS 1.25 `` filter gäller.
Skicka isf till
Pierre Hallsten
Älgv 13
13732
Västerhaninge
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Rapport från en balkong!

Post by Hans Bengtsson »

Kunde göra några (13) obsar tidigare ikväll, 4 november 2013, mellan stratocumulus-flaken innan luckorna täpptes till efter en knapp halvtimme. Kändes viktigt att få till en skattning av Nova Del, har inte sett den på länge (senast 18 oktober). Den lyste fortfarande starkt och fint i 8-tummaren, magnitud 11.1. Ligger nu bra till på bekväm kvällstid för mig från balkongen. Tack för att svensk normaltid kommit tillbaka, passar mycket bättre ihop med mina vanor! Daylight saving time = Starlight losing time.

m v h
Hans Bengtsson
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Rapport från en balkong!

Post by Hans Bengtsson »

Ikväll (5 november 2013) hände något alldeles oväntat när jag pliktskyldigast skulle skatta den halvregelbundna TT CrB, nämligen: R CrB (som ligger i samma synfält) var snyggt och prydligt synlig mellan monflaken! Fick den till magnitud 12.2, jag hade faktiskt inte en tanke på att den plötsligt skulle vara så ljusstark. Har tydligen ljusnat dramatiskt på kort tid. Spännande! R CrB är pålitligt opålitlig.

Edit:

Det blev till slut 38 obsar under kvällen, se SVO för detaljerna. När man observerar med den här typen av molnighet - massor av snabbt drivande låga moln - gäller det att inte vara utrustad med alltför frustrationsbenäget sinnelag. Istället ska man i lugn och ro och med bibehållen värdighet gå till variabeln i en lucka och sedan invänta nästa lucka för att göra magnitudskattningen. Om man nu inte hinner med detta i lucka 1 (får mig att tänka på adventskalendrar).

Emellanåt tar luckan som man spanat in en något avvikande väg än den man tänkt. Då är det lätt att bli lite tvehågsen: ska jag ta en ny variabel eller trots allt stanna kvar och hoppas på någon ny lucka? Om man väljer det första alternativet så brukar det som på en given signal dyka upp ett klart fält just vid den variabel man lämnade för 20 sekunder sedan. Väljer man det senare alternativet så föredrar luckorna konsekvent en annan färdväg över himlen, vilken som helst men inte den önskade.

Men det löser sig alltid på något sätt om man har lite tålamod.

m v h
Hans Bengtsson
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Rapport från en balkong!

Post by Hans Bengtsson »

För att återknyta till diskussionen om Baaders V-filter, så kan man i en del fall konstatera att Baader-magnituder och vanliga visuella magnituder (mv) återfinns rätt tätt ihop när en mira ligger nära maximum - men sedan avviker kurvorna alltmer från varandra när stjärnan går mot minimum. Det ligger nära tillhands att misstänka att detta beror på att stjärnans färgindex V-R blir allt större vid färden mot minimum, varvid Baader-filtrets röda svans i transmissionskurvan slår igenom allt tydligare, men jag vet ju inte säkert om det är så.

SVO-diagrammen nedan, för R Aql och Z Peg, visar vad jag menar. I båda fallen har valts de 100 senaste dygnen och magnitudintervallet 8 - 12. Gröna markeringar är mätningar med Baaders V-filter, svarta markeringar är visuella skattningar.

Som Pierre föreslår, vore det kanske inte helt fel med en speciell angivelse av Baader-filter vid rapportering till SVO. I så fall ska förstås också dessa obsar ha en speciell färg i diagrammen så de kan skiljas från andra V-mätningar.

m v h
Hans Bengtsson
R Aql. Från SVO.
R Aql. Från SVO.
R Aql.png (15.06 KiB) Viewed 4641 times
Z Peg. Från SVO.
Z Peg. Från SVO.
Z Peg.png (14.93 KiB) Viewed 4641 times
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Rapport från en balkong!

Post by Hans Bengtsson »

Mitt kortaste obspass, den 6 november 2013:

20:39:30 UT: Lyfter ut teleskopet på balkongen.
20:39:40 UT: Har V339 Del (Nova Del) i synfältet.
20:39:50 UT: Skattar magnituden till 11.0.
20:40:00 UT: Lyfter in teleskopet.

m v h
Hans Bengtsson
timokarhula
Posts: 1786
Joined: 2006-11-09 07:56:28

Re: Rapport från en balkong!

Post by timokarhula »

:D Var du tvungen att obsa novan genom ett "sucker hole"?

http://en.wikipedia.org/wiki/Sucker_hole

/Timo K