M31 Andromeda - First Light - Torbjörn Tapani

Bilder från galleriet
Post Reply
tortap
spamtest: JA

M31 Andromeda - First Light - Torbjörn Tapani

Post by tortap »

Ny bild i galleriet
Objekt: M31 Andromeda - First Light
Exponering: 20x30sek
Fotograf: Torbjörn Tapani
Teleskop: Nikon 70-200 f/2.8 VRII
Kamera: Nikon D800E
Kommentar: Första gången jag stackar en bild i DSS. First Light med telezoomen (200mm) och en iOptron Skytracker v2. Osäker på polinställningen men det verkar ha funkat. Man kan lugnt säga att jag inte vet vad jag gör med redigeringen så alla tips där är välkommna. Fick ingen rätsida på 32-bitarsfilen i Photoshop så den här är gjord i Lightroom. Valde att lämna bilden ocroppad och full upplösning.

Image
Klicka for att se stor version av bilden
Jonas

Re: M31 Andromeda - First Light - Torbjörn Tapani

Post by Jonas »

Jag tycker du fått till en skarp och färgmässigt välbalanserad bild med runda stjärnor och lite "sug" i. Man dras liksom gärna ut i universum.
Det jag inte tycker om när man tittar närmare på bilden är optiken. Objektivet verkar vara behäftad med ganska mycket koma. Har du kört på på full öppning?
/Jonas
Under Vintergatans sken rullar dyngbaggen rakt
tortap

Post by tortap »

Tack för kommentaren. Jag bländade ner till f/4 och ISO 800. Jag håller med om koman, men det var lite därför jag lämnade den i full storlek så att allt syns. Den hade nog mått bra av motsvarande DX-crop rent bildmässigt. Jag får testa mera inställningar framöver, om det blir bättre av ännu mindre bländare. Jag har dock inget enkelt sätt att ta längre exponeringar.
glappkaeft

Post by glappkaeft »

tortap wrote:Jag har dock inget enkelt sätt att ta längre exponeringar.
Det enklaste sättet är att beställa en intervallometer från något pirat-hongkong-märke. Kostar runt hundralappen med frakt på ebay (Nikkon/Canon orginal kostar fantasipriser) och brukar levereras på några dagar till en vecka.

När det gäller bilden i övrigt så tycker jag att det blå går lite mycket i cyan. Färgbalans är dock alltid en fråga om hur monitorn är kalibrerad samt lite tycke och smak. Det andra kommentaren är att nästan alla dina stjärnor har blivit saturerade och tappat sin färg och mjuka kanter. Det är dock inte så lätt att komma ifrån, att få bra stjärnor samtidigt som objektet i övrigt blir bra kräver den fingertoppskänsla som kommer med erfarenhet. Det brukar dessutom kräva att man använder maskningslager för att t.ex. hantera bakgrunden, stjärnorna och/eller objektet för sig.
Patrik Holmström - Uppsala Amatörastronomer
tortap

Post by tortap »

Tack även för dina kommentarer. Jag måste läsa på lite mera så jag vet var jag ska börja i PS, tanken var annars att maska ut stjärnorna och ge dem separat behandling. Testade faktiskt funktionen "create star mask" men den krashade obönhörligen DSS. Vitbalansen var knepig. Jag får se om det går till sig i PS senare.
tortap

Post by tortap »

Jag ska inte skylla ifrån mig men kanske blir det svårt att få till det där färgsticket när det var en del norrsken igår?
10.5-2.8-DX.jpg
10.5-2.8-DX.jpg (135.68 KiB) Viewed 4252 times
Kanske tidernas sämsta bild, höll på att testa lite med ett fisheye för DX. Man ser insidan av "motljusskyddet" :)
glappkaeft

Post by glappkaeft »

tortap wrote:Jag ska inte skylla ifrån mig men kanske blir det svårt att få till det där färgsticket när det var en del norrsken igår
Det blir inte enklare men ge mig en kvart så kan jag nog kunna färgbalansera den där bilden så att bakgrunden går i rosa... ;)
Patrik Holmström - Uppsala Amatörastronomer
tortap

Post by tortap »

Testat lite mer med mitt data. Jag vet inte om det här är bättre men nu har jag testat göra en version i Photoshop. Det är samma lights men det här är en stack utan flats, de verkade nästan skapa mer problem än de löste, här har jag croppat bort vinjetteringen istället.

Jag märker att det börjar titta fram rätt mycket gröna artefakter när man stretchar nog mycket i datat, vad gör man åt det vanligtvis?

Får jag rimliga färger på stjärnorna eller finns där inte mer färg? Har testat med lite mer mättnad men ville inte dra för mycket. Har jag kanske saturerat stjärnorna och därför inte kan hitta mer färg?

Jag har fortfarande inget bra sätt att grundstretcha datat och ta in det i Photoshop :/
Attachments
Andromeda---PS-Edit.jpg
Andromeda---PS-Edit.jpg (5.26 MiB) Viewed 3979 times
tortap

Post by tortap »

Uj. Den var grön. Testar en ny version.

Det blir väl inte bättre för att man gör om det, men det blir olika resultat varje gång :)
Attachments
Andromeda_PS_2.jpg
Andromeda_PS_2.jpg (1.73 MiB) Viewed 3938 times
AndreasW

Post by AndreasW »

tortap wrote:Testat lite mer med mitt data. Jag vet inte om det här är bättre men nu har jag testat göra en version i Photoshop. Det är samma lights men det här är en stack utan flats, de verkade nästan skapa mer problem än de löste, här har jag croppat bort vinjetteringen istället.

Jag märker att det börjar titta fram rätt mycket gröna artefakter när man stretchar nog mycket i datat, vad gör man åt det vanligtvis?

Får jag rimliga färger på stjärnorna eller finns där inte mer färg? Har testat med lite mer mättnad men ville inte dra för mycket. Har jag kanske saturerat stjärnorna och därför inte kan hitta mer färg?

Jag har fortfarande inget bra sätt att grundstretcha datat och ta in det i Photoshop :/
Hej!

När det gäller att få in grunddata från DSS till PS, i DSS välj alternativet "Save picture to file". Då sparas den som en 16 bitars bild, den bör du kunna öppna i Photoshop.

Som du säger så får ju fram en hel det brus/artefakter när du strectchar upp bilden. Du har ju tämligen kort exponeringstid så den bästa åtgärden du kan göra är nog att ge dig ut nån mer kväll och samla in mer data, ju mer tid du får ihop desto lättare blir bildbehandlingen sen. Sen finns det ju dedikerade brusreduceringsprogram som kan ta bort rent färgbrus men inget brusreduceringsprogram i världen ger lika bra resultat som att få ihop mer exponeringstid!

Tycker förövrigt att du lyckats få till det riktigt bra som ett första försök och att du fått fram riktigt mycket detaljer i förhållande till exponeringstiden.

mvh

Andreas
tortap

Post by tortap »

AndreasW wrote:
tortap wrote:Testat lite mer med mitt data. Jag vet inte om det här är bättre men nu har jag testat göra en version i Photoshop. Det är samma lights men det här är en stack utan flats, de verkade nästan skapa mer problem än de löste, här har jag croppat bort vinjetteringen istället.

Hej!

När det gäller att få in grunddata från DSS till PS, i DSS välj alternativet "Save picture to file". Då sparas den som en 16 bitars bild, den bör du kunna öppna i Photoshop.

Som du säger så får ju fram en hel det brus/artefakter när du strectchar upp bilden. Du har ju tämligen kort exponeringstid så den bästa åtgärden du kan göra är nog att ge dig ut nån mer kväll och samla in mer data, ju mer tid du får ihop desto lättare blir bildbehandlingen sen. Sen finns det ju dedikerade brusreduceringsprogram som kan ta bort rent färgbrus men inget brusreduceringsprogram i världen ger lika bra resultat som att få ihop mer exponeringstid!

Tycker förövrigt att du lyckats få till det riktigt bra som ett första försök och att du fått fram riktigt mycket detaljer i förhållande till exponeringstiden.

mvh

Andreas
Tack för kommentaren. Jag kan ju spara/öppna filerna, men jag har dem i 32 bitar och då är PS lite begränsad (inga kurvor). Innan jag förstod hur små justeringar man måste göra precis i början i levels kom jag verkligen ingenstans i PS. När jag stretchat grovt går jag över till 16 bitar. Sen börjar de gröna små monstren dyka upp :)

Return to “Bilder”