M51 Maströmsgalaxen - Mikael Skafar

Bilder från galleriet
Post Reply
Guest

M51 Maströmsgalaxen - Mikael Skafar

Post by Guest »

Ny bild i galleriet
Objekt: M51 Maströmsgalaxen
Exponering: 90min 10x9
Fotograf: Mikael Skafar
Kommentar: Oj vad man glömt mycket när det gäller bildbehandling på detta året då det varit torka! jag fick plocka fram instruktions CD och verkligen tänka efter när det gällde dom olika stegen!
kan som vanligt säkert bli bättre. Det få vara bra för den här gången.
//Micke

Image
Klicka for att se stor version av bilden
Bengt

Re: M51 Mastr�msgalaxen - Mikael Skafar

Post by Bengt »

Lite för mörk och lite för röd på min skärm. Ljusar man upp den och ökar det blåa i den blir den bättre enligt mitt tycke och smak.

Ser också att du fått en hel del bönstjärnor (syns framförallt i vänstra övre hörn).

Tror inte du ska krympa stjärnor som du gör . På en newton blir det väldigt konstiga spikes om man gör så. Ser lite avhuggna ut.

Finns andra bättre sätt att få bort synliga drift fel som du ju kan se på den där instruktions skivan. Bästa är nog att ställal in den där monteringen ännu bättre eller dra ner på exponeringstiden.

Annars är jag bara avundsjuk på dig som får ge dig på lite rolig astrofoto igen. Skönt va med en montering som inte låter som en stenkross ? :D

Men jag ska nog komma igång igen var så säker :D
Starsoft

Re: M51 Maströmsgalaxen - Mikael Skafar

Post by Starsoft »

Jag ser att du kört en runda till på bilden och nu ser den ju riktigt bra ut, jag tyckte den var förvånansvärt blek får så lång exponeringstid tidigare.

Nu fattas det väl bara lite bättre skärpa, vet inte om du hade dålig seeing eller om det beror på andra saker. 9 minuter är ju ganska lång tid, nu har du i och för sig en kortare och robustare tub så du kan säkert köra längre subexp än vad jag kan. Min tub flexar typ 0,3 bågsekunder per minut, så efter 5 min eller så så blir det sura stjärnor om jag inte använder flexkompenseringen i guidern.

Kommer nog att bli riktigt grymma bilder med de där prylarna framöver när du börjar köra "lite" längre exponeringstider, du har väl satt timer och regnsensor till obstaket så att du kan sova lugnt medan bilderna rullar in?
Observatorium v2.0: http://www.hemlin.se/astroweb
Bengt

Post by Bengt »

Instämmer väldigt mycket bättre!

Stjärnornan ser nu riktigt bra ut .

Bengt
Terje

Post by Terje »

Ser fortfarande lite soft och fluffig ut men det beror antagligen på bilddatan in annars ser denhär betydligt bättre ut än den förra, så inget behov av att plocka fram V8 motorsågen denhär gången.
skafar65

Post by skafar65 »

Hej på er!

Ja den blev nog något bättre. Det lite luddiga utseendet beror nog på att det var rätt disigt och kanske även på dålig fokusering. Stjärnorna är nu obehandlade så kanske blir det bäst så? Tycker kanske dom är lite stora? Kan kanske även det bero på dålig fokus?

Ok, man ska inte tro att det bara är till att köra igång igen. Det är ju faktiskt rätt svårt när man varit borta från det ett tag! Många parametrar som ska stämma!

Nästa bild blir med QCam8 vilket jag tycker ska bli väldigt spännande!

Mvh //Micke

Return to “Bilder”