Vad gör ni när kameran arbetar?

Allmän diskussion om astronomi och amatörastronomi.
Post Reply
Corpze
spamtest: JA

Vad gör ni när kameran arbetar?

Post by Corpze »

Natten till idag så åkte jag ut för att fota M33 från Arvika flygfält, mest för att se hur pass bra himlen var där, trots sin närhet till staden... riggade upp stativ och fick igång guidningen relativt snabbt... satte igång kameran och sedan strosade jag runt i en dryg halvtimma, tog fram kikaren, detaljstuderade Cassiopeja mm, kollade facebook, lyssnade lite på musik.

PS, detta var ett personligt rekord med Synguidern också, ca 3 minuter tog det att hitta stjärnan, låsa och få igång guidningen... den kameran blir bara bättre och bättre i mina ögon!

Vad gör ni när fotonerna trillar in?
TS N-AG10
Celestron C9.25" XLT
Meade 102mm APO
Astro Systeme Austria (ASA) DDM85
NEQ6 Pro Synscan
Atik 460 EX
SX Filterwheel LRGB Ha O3 S2

http://www.facebook.com/exophotograph" onclick="window.open(this.href);return false;
VigdisVZ

Re: Vad gör ni när kameran arbetar?

Post by VigdisVZ »

Hej

Eftersom jag oftast står ute på Sandvreten när observatoriet är öppet brukar vi vara sociala, obsa med T45an eller mindre teleskop, mecka, fika, titta på vad som händer i kontrollrummet till T41an eller bara stå och glo uppåt. Eller om man är hos nån klubbkompis som tex stoffe så brukar vi hitta liknande saker att göra.

Står jag själv brukar jag inte stå så länge. Klubblivet gör denna hobby magnituder bättre.
Carl
SW 150PDS newton, NEQ-6,Nikon D800.
Uppsala Amatörastronomer: http://uaa.saaf.se/
“If you ever start taking things too seriously, just remember that we are talking monkeys on an organic spaceship flying through the universe.” - Joe Rogan
AndreasW

Post by AndreasW »

Hej!

Då jag fotar hemma vid huset så kan jag göra det mesta medan kameran arbetar. Tidigt på kvällen kan det vara nyttiga saker som att fixa disk/tvätt men senare blir det oftast slösurfning framför datorn. Till slut långt fram på natten kanske ligga och vila lite på soffan mellan att man är ute och kollar till kameran för att motverka morgondagens sömnbrist något.

/Andreas
ClaesMartinsson

Post by ClaesMartinsson »

Hej

Brukar vara vara en bit hemifrån så det bli utomhus aktiviteter som t.ex visuella observationer med min 10" Dob eller så lutar man sig tillbaka i en brasse stol och bara tittar på vintergatan. Naturligtvis blir det en del kaffe och Science Fiction böcker och detta ofta till lite Ambient eller PsyChill musik :)

Mvh
Claes
Utrustning: GSO RC8, AZ-EQ6, Borg 77ED, Meade 6” f5 Newton, SharpStar 61EDPH, Takahashi TG-SP II, ZWO 1600MMC PRO + EFW, Canon 450D (IR Mod), ASI 290MM Mini etc. Medlem i SAAF och GAF.
Partner i SDST (Swedish Deep Sky Telescope) i Extremadura Spanien
Jonas

Post by Jonas »

Det vanligaste är att jag observerar med eller utan fältkikare och dricker kaffe.
Jag har planer på att bygga mig en dob så att jag kan köra lite mer djupa observationer tillsammans med fältkikaren.
Tiden ägnas också till en del åt att bestämma mig för vilket nästa objekt jag ska fotografera samt att ta lite widefield-bilder på stjärnhimlen.
Till skillnad från många andra, njuter jag hellre av naturens ljud istället för musik eller radio under sessionerna. Jag tycker det är härligt att höra vingslagen från gässen när de flyger förbi eller en ugglas skrin i natten.
/Jonas
Under Vintergatans sken rullar dyngbaggen rakt
Cristofer

Post by Cristofer »

Ser film :)
Har teleskopet på gården, och nu när man har börjat med ccd så sköter allt av sig själv. Eller, det gör det kanske inte då alltid är det nåt som ska strulas. Sist så lämnade jag teleskopet en timme och när jag kom tillbaka så hade datorn startat om av någon anledning och en timmes exponering åt skogen.
Robert
Site Admin

Post by Robert »

Numera fotar jag hemma så brukar tillbringa mesta tiden inne och övervaka förloppet från soffan på TVn :) Fast jag brukar alltid stå och titta på stjärnhimmelen ett tag med fältkikare.
Är det kallt ute blir det ofta små promenader fram och tillbaka i trädgården för att hålla värmen.

Tidigare då jag satt länge i klubbens observatorium och fotograferade så förutom att titta på himmelen med kikare så färdrev jag tiden med att sitta och ta det lugnt och kanske läsa nån bok.
Advertise

Post by Advertise »

Jag måste sitta ute vid teleskopet, så jag tittar på Star Trek. :)

Return to “Allmänt”