Lite hjälp av er erfarna...

Bilder från galleriet
Post Reply
GAIS

Lite hjälp av er erfarna...

Post by GAIS »

Tack för inputen på min M51. Jag vet att den är lite hårt pressad... jag har några andra processade "slutresultat", men dom väntar jag med tills jag är nöjd (samt lite mer bilddata).

Min fråga/or:
1) Då jag närmast är en enuck? på autoguidning så tänkte jag få några tips på objekt som har bra guidestjärnor i närheten.
Runt M51 hittade jag inget snabbt (mitt tålamod i kylan var ca 32,3s).

2) När ni guidar med ett piggybackat skåp, hur mycket kan/bör man "rikta om" guidetuben för att hitta en stjärna?.

Övrigt:
- Beträffande HEQ5pro och dess oguidade följning som Bengt? frågade om... jag gör ett test nästa gång molnen ligger ngn annanstand än här = återkommer.'
- Var i Frankrike med jobbet för ett tag sedan. Löjligt vad mycket bättre luft som har på 3000m. Dom bilderna jag tog, med lånad utrustning på plats, var löjligt mycket bättre än vad jag fixat hemma. SUCK.
// mvh Mattias (http://www.Astrofoto.nu)

- CGEpro:
--- WO FLT110 f/7 Triplet+WO flattener+Atik 4022 mono (för L och Ha)
--- Borg 76mm f/5 Triplet+StarlightXpress Lodestar (guidning)
--- TS 90mm f 6 Triplet+TS flattener+Canon 450D IRmoddad (för färgdata)
Bengt

Re: Lite hjälp av er erfarna...

Post by Bengt »

Jag som har haft guidetub har ofta behövt vrida ett antal grader från själva objektet. Märker ingen större skillnad på om det varit långt eller kort avstånd från objektet.

Vet att runt m 51 är det rätt tunnsått med stjärnor. Lättast är med objekt i och omkring vintergatans mer centrala delar. Men som sagt kan du vrida din guidetub så går det också bra.

Inför nästa säsong och kanske redan i slutet av denna så kommer jag nog helt sluta med guidetub om det vill sig väl . Beställde en Starlight off axis i går och hoppas slippa eländet med flex som varit mitt stora problem under många år. Provar först utan Adaptiv optik enheten.Funkar det inte så blir det till att beställa en sån också så småningom.

Bengt
Starsoft

Re: Lite hjälp av er erfarna...

Post by Starsoft »

1) M63 och M106 är två trevliga galaxer som står bra till nu och har lämpliga guidestjärnor i närheten.

2) Om du har bra polinställning så har det "ingen" betydelse hur mycket du vrider guidetuben, har du inte bra poljustering så får du mer fältrotation ju längre bort från fotoobjektet guidestjärnan är.

Jag har (som tur är?) aldrig sett stjärnhimlen ordentligt i länder med bättre klimat, men det är något som lockar, jag har försökt ett par gånger i Arizona och Nevada men vädret har även där varit emot mig.

EDIT: Såg inte Bengts svar, verkligen spännande med AO, det är något som lockar mig också men jag har inte vågat ta steget, är en del extra probelm med en newton och off-axis prylar. Hade det inte varit för flex så hade min nuvarande lösning med en newton guidetub (som hittar stjärnor överallt) tillsammans med en AO varit helt perfekt. Får se om min nästa version av guideprogramvara med full flexkompensering slutgiltigt löser problemet med flex.
Observatorium v2.0: http://www.hemlin.se/astroweb

Return to “Bilder”