Min första "seriösa" bild med de nya grejerna..

Bilder från galleriet
Post Reply
GAIS

Min första "seriösa" bild med de nya grejerna..

Post by GAIS »

M51 fick sig en fläskläpp :D
Nöjd för att vara min första ritkiga bild med de nya grejerna.
Jag har dock mycket att lära i bildbehandling, men en bra rådata är aldrig fel.
Ingen autoguidning... mer data om omständigheterna i bilden.
Bilden tagen utan WO flattern. För er som är intresseade - skit i flattern på FLT'n.

Kommentarer?
Attachments
M51StackJpgEdit_filtered_Neb_CS_final.jpg
M51StackJpgEdit_filtered_Neb_CS_final.jpg (208.86 KiB) Viewed 1784 times
// mvh Mattias (http://www.Astrofoto.nu)

- CGEpro:
--- WO FLT110 f/7 Triplet+WO flattener+Atik 4022 mono (för L och Ha)
--- Borg 76mm f/5 Triplet+StarlightXpress Lodestar (guidning)
--- TS 90mm f 6 Triplet+TS flattener+Canon 450D IRmoddad (för färgdata)
Bengt

Re: Min första "seriösa" bild med de nya grejerna..

Post by Bengt »

Härligt med lite nytt blod . Bättre försök än mitt första på denna lilla galaxsnurra

12 minuter är inte mkt exponeringstid . Med 10 x mer tid så har du lite mer bilddata att jobba med.

Ser fram emot fler bilder.

Bengt
Starsoft

Post by Starsoft »

Håller med Bengt, För att vara bara 12 minuters total exponeringstid ser den helt OK ut. Men jag tycker den är onödigt mycket bildbehandlad, i och för sig en smaksak, men jag tycker att det är bätttre att låta bilden vara blek och brusig när den har lite dåligt med exponeringtid än att köra på för hårt i PS. Jag letade i arkivet men hittade ingen gammal bild på M51, beror förmodligen på att jag i början hade svårt att hitta guidestjärnor runt M51, men den här oguidade på M33 visar väl ungefär hur jag hade det i början, kan vara min första galaxbild, tagen med refraktor och omoddad EOS, observera bananstjärnorna orsakade av dålig tracking och dålig poljustering. Men visst går det väl att se vad det är, eller?

Image

Som du säger är bra rådata aldrig fel, som när man har en välexponerad bild och bara klickar på autonivåer i Iris direkt efter stackningen och bilden blir nästan perfekt direkt, då är det roligt att hålla på, men då har man naturligtvis exponerat i timmar i stället.

Monteringen ser också ut att gå bra, antar att du inte använt PEC och då är det rätt bra att slippa stjärnspår i 60s exponeringar när man har en så förhållandevis billig montering.

Ett enkelt och bra sätt att mäta hur stort periodiskt fel som monteringen har är så här, gör en dålig poljustering, ta en 30 minuters exponeringe med lågt ISO. Om du hade en lagom dålig poljustering så kommer stjärnorna att rita sinusformade spår i bilden. Mäter man sedan avståndet mellan topparna på en av sinuskurvorna så kan man räkna om det till bågsekunder och får då monteringens periodiska fel. Mycket användbar information om man kör oguidat. Jag som gillar att meka med monteringar skulle bli barnsligt förtjust om jag fick se en bild som visar vad en ny HEQ5 klarar oguidat.
Observatorium v2.0: http://www.hemlin.se/astroweb
skafar65

Post by skafar65 »

Hej Mattias

Jag håller med föregående "talare". Inte alls dumt för att vara första försöket. Men som sagt, jag föredrar nog också att man inte överarbetar bakgrunden så mycket som du gjort. Rymden är inte helt svart. I varje fall inte sätt från jorden. Med en något ljusare bakrund får du inte så skarpa övergångar mellan galax och rymd. Då får du även fram dom svagare detaljerna. Kika på min senaste inlagda M51 så förstår du nog vad jag menar.

Mvh //Micke
Robert
Site Admin
spamtest: JA

Post by Robert »

Jättebra bild för att bara vara 12 minuter och fortfarande lite ny på detta. Dock kanske galaxen är lite väl blå i min smak men stjärnorna är runda och fina.

Return to “Bilder”