Objekt: M51 Malstömsgalaxen
Exponering: 1x4min
Fotograf: Mikael Skafar
Kommentar: Hej
Hej Jag är mycket medveten om att detta inte är en av mina bästa bilder men den här har något helt annat! Den är den första bilden från mitt nya obs (som Bengt gärna vill kalla Neptunus:). Den är även en bekräftelse på att min nya montering fungerar trots usla förutsättningar. Den står på ett vingligt trägolv, ej polinställt (mer en rent höftande mot polstjärnan). Fullt med sladdar slarvigt hängandes åt alla håll och kanter, amatörmässigt balanserat och med endast ett par kallibreingar mot guidstjärnan utan finputs på parametrar så blev resultatet klart över förväntan! Guidningen som monteringen utförde låg under en halv pixel i RA och DEC (som jag ju hade så stora problem med innan) var i stort sätt på pricken!
Taket är nu även fixat så jag får döpa om obset igen, Internet anslutningen fungerar. Fjärrstyrningen via Real VNC funkar (trots olika operativsystem till sist) Så från och med nu kan man säga att man är ”med i leken igen” och det känns så sköööönt!
När jag satt där igår kväll och väntade på att bilden skulle tankas ner i den friska luften, i tystnaden med den porlande bäcken i bakgrunden och (lite mystiska rörelser och ”grymtande?” kanske vildsvin) utanför så kändes det verkligen som en seger! Seger över tekniska klammerier som kantat hela det senaste årets försök till uppstart. Konstaterade även att vägens närhet troligtvis inte har någon direkt inverkan på bilderna. Var lite rädd för att strålkastarna från bilarna kunde störa men det var inget man märkte av väl inne i obset. Det träffas inte av något direkt strålkastarljus.
Så om bara vädret vill så lär ni bli ”plågade” av en del bilder igen framöver

Mvh //Micke

Klicka for att se stor version av bilden