Panorora - Torbjörn Tapani

Bilder från galleriet
Post Reply
tortap
spamtest: JA

Panorora - Torbjörn Tapani

Post by tortap »

Ny bild i galleriet
Objekt: Panorora
Exponering: 6 sek
Fotograf: Torbjörn Tapani
Teleskop: Nikon 14-24 f/2.8
Kamera: Nikon D800E
Kommentar: När hela horisonten blossar upp och 14 mm inte räcker till, vad göra? Det här är mitt första försök på ett panorama på natten. Det är 4 frames i landskapsorientering på 6 sek ISO 6400 tagen inom ca 30 sekunder.

PS fixade inte att aligna bilder men fick tips om Hugin och det lyckades faktiskt hitta kontrollpunkter men först efter att jag skalat ner originalbilderna till ca 4,4 mpix (ren chansning, bara tur!). Första gången med Hugin så jag har inte koll på inställningarna, den blev konverterad till sRGB och trots att det färdiga panoramat är ganska stort ser kvaliten inte jättebra ut. Kanske att jag återkommer till den här och försöker få till kvalitén i full upplösning. Jag började med en ekvirektangulär projektion men det förvanskade kanterna för mycket från vad jag upplevde, fisheye var bättre men jag landade på en stereografisk projektion då den fick med mer av hela norrskenet. Det här måste jag sätta mig in i bättre så kanske man kan planera nästa tillfälle lite bättre.

Image
Klicka for att se stor version av bilden
Init4theimaging

Re: Panorora - Torbjörn Tapani

Post by Init4theimaging »

Fantastiskt fint resultat i alla fall :good:

Mvh,
Daniel
tortap

Post by tortap »

Tack så mycket :)
bjorne

Post by bjorne »

:good: :good: :good:
Astronomy? Impossible to understand and madness to investigate.
— Sophocles, c. 420 BCE
tortap

Post by tortap »

Jag jobbar vidare med materialet. Hugin var tyvärr ordentligt buggigt och försöker man använda fullstora bilder krashar programmet. Tog i lite mer i brusreduceringen och gjorde om allt i PTGui och då fixar programmet bättre att hitta kontrollpunkter men jag fick placera ut ett par av bilderna manuellt men det gick mycket lättare i en högupplöst version och mönsterpassningen funkar efter några inledande kontrollpunkter. Rekommenderar såeledes PTGui före Hugin, de gör samma sak ungefär, agerar frontend åt panorama tools. Ca: 11000x5000 pixlar i full upplösning :)
Peter R

Post by Peter R »

Ännu en fantastisk norrskensbild, grattis till en vacker båge.
Jag råkade också ofta ut för att min 15 mm inte räckte till för att fotografera nattlysande moln som täckte stora delar av himmeln och det var mycket jobb att stitcha ihop men du har lyckats riktigt bra.

/*Peter R
tortap

Post by tortap »

Tack Peter! Stitchen funkade riktigt bra när jag fått fram lite renare stjärnor att markera som kontrollpunkter. Med moln vet jag inte hur jag skulle göra:-)

Jag borde låta den vara nu och inte säga nåt när ingen har klagat men kanske kan det vara till nytta för nån.

Jag valde en stereografisk projektion, den får följden att horisontella linjer i bilden blir ganska raka men lodräta linjer böjs. Partiklar från rymden borde inte kurva sig och stråken i norrskenet borde således vara raka.

En Mercator-projektion i mitt fall gör motsatsen håller lodräta linjer rakare men böjer horisontella. Jag har gjort en sån här version men den blir inte lika effektfull rakt av. Man får vara lite kreativ med warp tool för att tvinga in bilden i en lämplig fyrkant men de mesta distortion en sker uppe bland stjärnorna.

När jag försökte lösa det här warpendet snubblade jag över följande: http://vis.berkeley.edu/papers/capp/ som exakt visar problemet.

Det verktyget gör i princip exakt det jag behöver. Det finns nu i PS CS6 som filtret Adaptive Wide Angle. Så det blir nästa projekt att få till en till synes mer korrekt bild av norrskenet. Ska bara jobba en vecka först...

Return to “Bilder”