M109 - Anders Hemlin

Bilder från galleriet
Post Reply
Init4theimaging
spamtest: JA

M109 - Anders Hemlin

Post by Init4theimaging »

Ny bild i galleriet
Objekt: M109 En favorit
Exponering:
Fotograf: Anders Hemlin
Teleskop: -
Kamera: -
Kommentar: Hade länge velat sätta tänderna i Anders (Starsoft) Hemlins M109 material.
Efter en liten hoppsan på jobbet, vilket resulterade i en sargad vänsterhand med påföljande sjukskrivning, fann jag att jag helt plötsligt hade massor av tid att sitta vid datorn, då praktiska sysslor blir svåra eller omöjliga med bara en fungerande hand.

Eftersom jag hållt på att utvärdera ccdstack ett tag, kändes det lämpligt att behandla Anders fina material där innan jag gick vidare till ps.
Kan väl bara tillägga att trots att programet är lite mer tungjobbat än nebulosity(som jag kan rekomendera varmt till alla nybörjare) så gör alla valmöjligheter samt det bästa deconvolution verktyget jag provat hitills och en suverän ddp att det blir licens-köp inom kort.

Vill tacka Anders för underhållningen och även utmaningen, då det starka ljuset från Phad gav en del huvudbry.
Jag e glad att jag inte gav mig på att processa bort det, då det i mitt tycke tillför en extra nivå av "magi" i bilden.
Mvh,
Daniel

Image
Klicka for att se stor version av bilden
Cristofer

Re: M109 - Anders Hemlin

Post by Cristofer »

Riktigt snygg. Gillar skenet från stjärnan.
Robert
Site Admin

Post by Robert »

Snygga färger både på galaxen och stjärnorna. Det blåa skenet ger lite extra spänning i bilden.
Mats

Post by Mats »

Stämningsfullt! Fina detaljer i ett objekt som ju är väldigt litet.
skafar65

Post by skafar65 »

Fantastiskt fin bild! Stjärnans ljus gör den så spännande och stämningsfull! Fantastiskt djup med alla bakgrundsgalaxer!

Mvh //Micke
Init4theimaging

Tack för alla trevliga kommentarer grabbar.

Anders har verkligen fått till en väl presterande kombo, och rätt hanterad kör den nog över en hel del mycket dyrare prylar.

Mvh,
Daniel
jörgen_jo

Post by jörgen_jo »

Hej!

Jag tycker också att detta är en riktigt bra bild. Galaxer är mina favorit objekt på himlen vilket gör det extra kul med en så här bra bild. Den här bilden har lyckats fånga både fina detaljer i huvudobjektet plus många fina bakgrunds galaxer. Dessutom skarpa runda stärnor ända ut på det stora bildfältet. Mycket imponerande!
Det skulle vara intressant med lite mer info om bilden optik, kamera och exponerings data osv.

/Jörgen
Starsoft

Post by Starsoft »

Hej

Verkligen imponerande bildbehandling, färg och form på stjärnorna är perfekt, ingen överdriven brusreducering, uppskärpning eller andra "förbättringar", färgbalans och mättnad tycker jag också är helt rätt, så här skulle jag önska att bilderna såg ut när jag försökt bildbehandla själv. Söker man lite bilder på nätet så inser man ju också snabbt att M109 inte är något enkelt objekt att bildbehandla.

Prylarna anser jag med god marginal är det mest prisvärda man kan köpa idag, det hade sannolikt också gått lika bra eller kanske bättre med en HEQ5 Pro i stället för min EQ6.

Värt att notera är att bilden är tagen med fotometriska filter, B, V och R. Ett par av galaxerna i bilden som jag identifierat finns på z=0,25 vilket verkar motsvara ett avstånd på drygt 3 miljarder ljusår, det finns många betydligt svagare objekt men det verkar svårt att hitta data när galaxerna börjar bli svagare. Det finns ju en gammal metod för att bestämma rödförskjutning med hjälp av filterdata i stället för spektra, "Photometric redshift", verkar ganska krångligt eller också har jag inte hittat rätt beskrivning, det vore skoj att snabbt kunna uppskatta avstånden till det man har fotat.

Om man vid bildbehandlingen skulle sträva efter att lyfta fram färgerna på de svaga objekten i bakgrunden så skulle det nog gå att få en ganska bra bild av den kosmiska rödförskjutningen.

Här är lite mer info om exponeringstid och prylar viewtopic.php?t=7441

Anders
Observatorium v2.0: http://www.hemlin.se/astroweb
Init4theimaging

Hej.

Mycket tack för de varma orden.
Den här bildbehandling var en av de roligaste jag gjort hittills :)
Starsoft wrote:
Ett par av galaxerna i bilden som jag identifierat finns på z=0,25 vilket verkar motsvara ett avstånd på drygt 3 miljarder ljusår, det finns många betydligt svagare objekt men det verkar svårt att hitta data när galaxerna börjar bli svagare.
Wow!!.. fantastiskt! :D

Mvh,
Daniel
Lazze

Post by Lazze »

Jag kan bara hålla med om allt som redan sagts. Fokus och guidning måste ha stämt bra vid fotandet och det är intressant att se att så korta delexponeringar i lum ändå kan ge sånt djup i bilden, men den kameran har också ett väldigt lågt utläsningsbrus. Och den här typen av bildbehandling gillar jag. Skarpt :good:

/Lasse

Return to “Bilder”