IC 410 Tadpole Nebula - Anders Hemlin

Bilder från galleriet
Post Reply
Guest

IC 410 Tadpole Nebula - Anders Hemlin

Post by Guest »

Ny bild i galleriet
Objekt: IC 410 Tadpole Nebula
Exponering: L:28*6 min, RGB:21 * 6 min
Fotograf: Anders Hemlin
Kommentar: Borde egentligen v�ntat p� att jag f�tt ihop lite Ha ocks�, men det verkar kunna dr�ja s� jag provade utan s� l�nge.

Image
Klicka for att se stor version av bilden
Starsoft

Re: IC 410 Tadpole Nebula - Anders Hemlin

Post by Starsoft »

Ännu mera letande i lådorna efter opublicerade bilder, det vore fint om det blev åtminstone en klar natt nästa nymåne så man kunde fota lite nytt.

Den här bilden skulle nog må bra av både längre exponeringstid och dessutom data taget med smalbandsfilter, men denna vinter har molnen varit extra svåra, de flesta gånger det varit klart har fullmånen brännt bort alla möjligheter till foto av svaga nebulosor. Får väl hoppas att det blir tillfälle till att komplettera med mera bilddata senare i år.

IC 410 eller Sh 2-236 är den röda emissionsnebulosan runt den öppna stjärnhopen NGC 1893 i stjärnbilden kusken. Avståndet till dom har uppskattats till mellan 9000 och 18000 ljusår och åldern på vissa av stjärnorna i stjärnhopen till bara 1-4 miljoner år.

På engelska kallas nebulosan för The Tadpole Nebula (grodyngel nebulosan) efter dom två grodyngelliknande tapparna till vänster, Sim 129 och Sim 130. Utseendet har dom fått genom att strålningstrycket från en eller flera stjärnor i stjärnhopen har pressat undan det omgivande stoftet men i själva tappen har rörelsen bromsats upp på grund av högre densitet, där tror man att det pågår massiv stjärnbildning. Jag kan inte låta bli att undra över hur vinklarna på ynglets svans har kommit till, sökte utan framgång på nätet efter svar.

Stjärnhopen är en av de yngsta stjärnhopar som går att observera visuellt, men för att kunna se nebulosan visuellt krävs ett mycket stort teleskop och en mörk himmel.
Observatorium v2.0: http://www.hemlin.se/astroweb
Bengt

Post by Bengt »

Jätteskoj med lite nya objekt som fotograferas.

Synd du inte hade den exponerinsgtiden i h-alfa.

Dina stjärnor ser manipulerade ut denna gång . VAd har du gjort ?

De ljusa stjärnorna är avlånga medan de andra är runda ???

Har haft detta objektet ett bra tag på min lista över objekt som ska plåtas. Verkar aldrig sina de objekten man vill plåta:)

Bengt
Starsoft

Post by Starsoft »

När jag tog luminasen så blåste det kraftigt ifrån en riktning som jag inte hade bra skydd emot, så stjärnorna är kraftigt konstiga, hade så lite luminans så i stället för att ta bort de dåliga bilderna så försökte jag mig på en fix för att få till det ändå men det var tydligen inte bra nog för att lura falköga :)

Jag vet inte riktigt om jag ska bli glad eller ledsen när jag ser utbudet på himlen, när jag dessutom börjar med fotometri så lär det bli ännu värre, hur ska tiden räcka till? Lever man dessutom som vi gör i det eviga molntäckets land så gör det inte saken bättre.
Observatorium v2.0: http://www.hemlin.se/astroweb
Bengt

Post by Bengt »

Falköga det var nåt nytt :D

Finns den perfekta bilden ?

Tror inte det .Ett kritiskt öga hittar nåt på de flesta astrobilder något som ser " onaturligt ut "

På till och med Gendlers bilder ser man då och då en del onaturliga saker. framförallt hans tidiga alster.

Tror jag kan peka ut brister på de flesta av mina egna bilder också.

Konsten med astrofoto är väl att försöka dölja de missar man gjort så bra man kan :D

Tror nog jag kan utdela säsongen 2007-2008 som den sämsta i mina trakter sen jag börja med amatörastronomi på allvar.

Man får verkligen hoppas det inte är ett nytt vädermönster som har bildats för gott.

Bäst chanser denna säsongen verkar vara att återgå till månfotografering.

Märkligt få som håller på med det i landet och tar extema närbilder undrar varför?

Bengt
Terje

Post by Terje »

Käre Bengt du känner så väl till svaret på din egen fråga :) Anledningarna är givetvis minst två. Dels är månen tråkig :twisted: och dels så är vi ju strategiskt placerade under en stor fin jetström som generellt förstör seeingen vilken är relativt relevant om man vill få bra extrema närbilder. Nej fram för mer nattsudd!

Return to “Bilder”