NGC 7635 bubble nebula - per sabelström

Bilder från galleriet
Post Reply
pesa
spamtest: JA

NGC 7635 bubble nebula - per sabelström

Post by pesa »

Ny bild i galleriet
Objekt: NGC 7635 bubble nebula
Exponering:
Fotograf: per sabelström
Teleskop: Hembyggd newton 4" 865mm
Kamera: Asus 460EX mono
Kommentar: Tagen i våras på tomten i Enköping med min nya kamera.
10*5 min i Halfa.
Kollimeringen var inte 100 men väldigt mkt bättre än innan. Tack för hjälpen lars och mats!

Image
Klicka for att se stor version av bilden
Lazze

Re: NGC 7635 bubble nebula - per sabelström

Post by Lazze »

Det ser ut som ett bra startläge på bubblan. Jag märkte själv när jag började med den i fjol att den kräver en del exponeringstid för att man ska bli av med bruset.
Blev också lite nyfiken på vad det är för hemmabygge du har. Diffraktionsspikarna ser inte ut som på en vanlig Newton. Är det 3 hållare du har till sekundären eller någon annan variant?

Fin kamera du skaffat förresten ;)

/Lasse
pesa
spamtest: JA

Re: NGC 7635 bubble nebula - per sabelström

Post by pesa »

Lazze;
spegeln är gjord av den förträfflige herr von knorring, 8" 4.65. (Är jag glad att det inte vart 4.0 !!)
Grundkonstruktionen av sekundärhållaren är också gjord av honom. Funkar bra för visuellt bruk.
Den är gjord av diverse rörmokeriattiraljer+trappräckshållare i mässing.
Allt blir lite tungt men framförallt är det som du trodde 3 ben som dessutom inte är centrerade (mitt fel).Därav diffraktionsmönstret.
Har beställt ny sekundär och hållare med 4 ben (8 egentligen eftersom varje ben är dubbelt.
Jag lägger upp en bild på utrustningen när jag har gjort sekundärmodifikationerna och byggt klart obs-lådan.
Pelle

PS Ja,kameran är fantastisk! ljuskänslig som den och med kort minsta slutartid. Jag kan ta bilder av ljusstaka stjärnor i 1/1000s så att jag kan verifiera fokus mer eller mindre oberoende av seeing.

Return to “Bilder”