8P/Tuttle Komet - Anders Hemlin

Bilder från galleriet
Post Reply
Guest

8P/Tuttle Komet - Anders Hemlin

Post by Guest »

Ny bild i galleriet
Objekt: 8P/Tuttle Komet
Exponering: RGB:150 * 30 sek
Fotograf: Anders Hemlin
Kommentar: Ett prov i tekniken att stacka stj�rnor och komet separat, hade nog varit roligare med en ljusstarkare komet.

Image
Klicka for att se stor version av bilden
Peter R

Re: 8P/Tuttle Komet - Anders Hemlin

Post by Peter R »

Snyggt resultat. Man ser en tillstymmelse till svans/gasstråle från kärnan nästan rakt ut till vänster.
Om något ska nämnas på minussidan, så ser man fortfarande lite stjärnstreck i riktning kl.11 till 5, från bildens överkan och ner till koman.
/*Peter R
Robert
Site Admin
spamtest: JA

Post by Robert »

Ser bra ut med separat stackning. Ser alltid trevligt ut att få kometbilder utan stjärnstreck tycker jag. Även om det är en hel del mer jobb med bildbehandlingen.
Starsoft

Post by Starsoft »

Det är lite speciell tillkomst av den här bilden, den var egentligen menad att bli en kometfilm, därav 150 exponeringar, som dessutom är tagna i jpeg format för att spara plats. Filmprojektet gick inte att genomföra genom att kometen var för ljussvag för att synas ordentligt på en 30s exponering, jag får prova igen när det dyker upp någon bättre komet. Att försöka bildbehandla bilder sparade som jpeg brukar inte vara någon idé men jag ville i alla fall prova att göra något av bilderna.

Att stacka komet och stjärnor separat har sin charm, men innebär massor av jobb om man inte vet riktigt hur det går till och/eller inte har lämpliga program. Att alligna 150 bilder där kometen har rört sig ganska långt i bilderna var helt hopplöst, så fort kometen kom i närheten av en stjärna så spårade det ur. Men sedan kom jag på att i Iris så går det att i en extern fil definera hur mycket bilderna ska förskjutas, så jag mätte driften i bilderna och gjorde en tabell i Excell som jag exporterade som "shift.lsl", då gick det bra att alligna bilderna på kometen.

Att sedan stacka 150 kometbilder som genom jpeg formatet bara har 255 nivåer var heller inte enkel, blev tvungen att medianstacka 7 bilder i taget för att få bort stjärnorna, sedan tog jag och summerade de 21 resulterande bilderna. Resultatet blev väl inte helt perfekt men jag har lärt mig en del om hur det går till så när nästa bra komet dyker upp så ska jag göra ett bättre försök.
Observatorium v2.0: http://www.hemlin.se/astroweb
Starsoft

Post by Starsoft »

Provade att skruva lite på bilden för att försöka få bort lite stjärnstreck, vet inte om det blev något bättre?
Observatorium v2.0: http://www.hemlin.se/astroweb
Peter R

Post by Peter R »

Det var imponerande mycket jobb du har lagt ner.
De gånger jag har försökt mig på tekniken så har det som mest varit 30-40 bilder som jag har stackat manuellt och bearbetat i Photoshop.
När Schwassmann-Wachmann 73P/B passerade för snart 2 år sedan så tog jag hundratals 30 sek exponeringar då den närmade sig M57 och satte ihop till filmer. Det fungerade utmärkt här ifrån Stockholm, men så var det också en ljusstark komet med mycket synlig svans och snabb rörelse.

/Peter R

Return to “Bilder”