Självklart kom molnen för natten innan man ens han aligna.
Men kolla vilka stjärnor direkt ut kameran, inga bananer i hörnen här inte...
Bilden är direkt ur kameran. ISO3200 var nödvändigt pga av molnen (därav brus).
Detta blir kul!
Äntligen kom min WO FLT110
Äntligen kom min WO FLT110
- Attachments
-
- 2.jpg (2.51 MiB) Viewed 1345 times
// mvh Mattias (http://www.Astrofoto.nu)
- CGEpro:
--- WO FLT110 f/7 Triplet+WO flattener+Atik 4022 mono (för L och Ha)
--- Borg 76mm f/5 Triplet+StarlightXpress Lodestar (guidning)
--- TS 90mm f 6 Triplet+TS flattener+Canon 450D IRmoddad (för färgdata)
- CGEpro:
--- WO FLT110 f/7 Triplet+WO flattener+Atik 4022 mono (för L och Ha)
--- Borg 76mm f/5 Triplet+StarlightXpress Lodestar (guidning)
--- TS 90mm f 6 Triplet+TS flattener+Canon 450D IRmoddad (för färgdata)
Re: Äntligen kom min WO FLT110
Kul med nytt teleskop. Hoppas det blir lite klara kvällar så du hinner aligna och fotografera massa.
Re: Äntligen kom min WO FLT110
Grattis till din nya WO FLT110.
Jag har den äldre modellen med oljefylld triplett optik från TEC som ligger på f/6,5. Den har snabbt blivit mitt favoritinstrument och klarar väldigt höga förstoringar med bra kontrast när luften är stadig.
Som du troligtvis redan har märkt så är den så skarp i mitten att de minsta stjärnorna blir 1 pixel stora och ser ut som små legoklossar. Det kan vara svårt att få runda stjärnor, åtminstone med en SLR kamera.
Jag ser att du har använt en "William Optics Field flattener III". Kan du köra en jämförelse med/utan någon gång när du får tid för att kolla mitt- och hörnskärpa samt vignetering.
WO har ju en "Field Flattener for FLT" som säkert är jättebra men kostar närmare 4.000:-. Den ska tydligen teckna ut 6x7cm vilket är like overkill med en APS storlek på sensorn.
Det var över en månad sedan jag observerade senast så jag hoppas att du och vi andra får många fina och klara kvällar framöver.
/*Peter R
Jag har den äldre modellen med oljefylld triplett optik från TEC som ligger på f/6,5. Den har snabbt blivit mitt favoritinstrument och klarar väldigt höga förstoringar med bra kontrast när luften är stadig.
Som du troligtvis redan har märkt så är den så skarp i mitten att de minsta stjärnorna blir 1 pixel stora och ser ut som små legoklossar. Det kan vara svårt att få runda stjärnor, åtminstone med en SLR kamera.
Jag ser att du har använt en "William Optics Field flattener III". Kan du köra en jämförelse med/utan någon gång när du får tid för att kolla mitt- och hörnskärpa samt vignetering.
WO har ju en "Field Flattener for FLT" som säkert är jättebra men kostar närmare 4.000:-. Den ska tydligen teckna ut 6x7cm vilket är like overkill med en APS storlek på sensorn.
Det var över en månad sedan jag observerade senast så jag hoppas att du och vi andra får många fina och klara kvällar framöver.
/*Peter R