En workshop helg kring framtida fotometri välkomnar jag.
Det är i mitt tycke ett måste att skapa automatisering kring den fotometri som i dag tar mer o mer tid av oss som sysslar med detta.
Risken finns annars att man ger upp då det blir alltför monotont och tidskrävande.
Jag finner inget nöje i att klicka mig runt i VPHOT då jag ändå sällan ratar någon data.
Finns inget att rata då jag har byggt bra sekvenser.
Är det något som skall bort så kan även ett intelligent script göra det.
Jag skulle vilja dra upp riktlinjer hur automatisering av Fotometri via Pyraf script skulle kunna utföras utföras för att senare kunna användas via SVO och kanske för vårt kommande Robot teleskop .
Jag använder mina egna Pyraf script som diskussions underlag.
Pyraf är för den oinsatta ett Python skal över Iraf som gör att man enkelt kan skapa egna script.
Jag använder ochså DS9 som är ett mångfacetterat program typ ALADIN men bra mkt enklare i mitt tycke (=ingen java

Kritik har framförts på forumet att Iraf/Pyraf skulle vara svårt att använda och viss sanning ligger däri.
Men man behöver inte ta in mer än de bitar man är intresserad av och då är det inte speciellt svårt.
Att man använder sig av CommandLine (Pyraf/Iraf) kanske är en chock för många ?
Men tangenterna är enkla att använda även om det anses "svårt" i dagens klick-klick miljöer.
GIvetvis skall det vara så transparent och lätt att använda som möjligt men hur skall indata se ut ?
Någon form av indata behövs då scriptet frågar vad som skall göras.
Processen i mitt script är som följer.
-> betyder in mot scriptet
<- utdata eller mellen data.
P programmet
-> Kalibrerad/Stackad och WCS solved image fil
P läser nu headern som skall vara i GCVS stil typ "R Sct"
P söker efter hjälpfilerna RSct.ocoo och RSct.hcoo (Rx.ocoo = Koordinater i Sexa format för objektet. Rx.hcoo = Sekvens.
<- xy filer för objekt och sekvens.
P utför fotometri på sekvens objekt samt räknar ut Zeropoint
P utför fotometri på objektet vi söker.
<- AAVSO.txt fil skrivs och programmet loopar till nästa objekt
efter loopen har man en färdig AAVSO fil med alla objekt att ladda upp.
Några mellansteg till finns med bla Check att objekt och sekvens finns där annars loopar vi vidare.
Vad som saknas ännu är att välja en compstar samt beräkna MagErr.
Psf-fitting för att välja lämpliga aperture cirklar.
Mer omfattande error checking av för låga SNR värden etc .
Potential finns dock att göra detta i Pyraf samt alla dess plugins.
Man kan oxå tänka sig att göra fotometri på ALLA objekt i en bild och skriva dem till en databas dvs gör en typ av Survey
på de plåtar man har.
Hur många nya variabler missar vi då vi går igenom störtfloden av data?
Tid finns inte till att råkolla alla bilder.
Iofs har vi VS (Variable search)i VPHOT som gör detta men ack så omständigt.
I vilken miljö körs SVO:s databaser i dag ?
Unix förmodar jag ?
Tankar ?
/Pierre