Vacker protuberans - Göran Strand

Bilder från galleriet
Post Reply
gost
spamtest: JA

Vacker protuberans - Göran Strand

Post by gost »

Ny bild i galleriet
Objekt: Vacker protuberans
Exponering:
Fotograf: Göran Strand
Teleskop: Lunt LS80THa
Kamera: IS DMK31
Kommentar: Idag var det en hel del fina detaljer på solen, men det som stack ut mest var denna protuberans som släppt. Otroligt vackert att se hur den hängde fritt över solskivan. Jag passade på att ta en närbild av denna protuberans och jag har sedan lagt in ett jordklot i skalenlig storlek. Solskivan är inverterad.

Image
Klicka for att se stor version av bilden
stoffe

Re: Vacker protuberans - Göran Strand

Post by stoffe »

Det här är ju fantastiskt vad man kan göra som amatörastronom idag! Jag tycker att din bild är jättefin och väldigt fina detaljer! Upplever du att solskivan ser snyggare ut när du inverterar färgerna? Färgerna är alltså inte inverterade på protuberanserna om jag förstått det hela rätt?
Kameror: Nikon D600, ZWO ASI290MM, QHY9
Newtonteleskop: ZW305 12" f/5, Cave Astrola Deluxe B 1965 8" f/8, TS Optics 8" f/4
Refraktorer: Nikon 300 mm f/2.8 + ytterligare några Nikongluggar
Bygger EQMOD-kablar på beställning.
gost

Post by gost »

Tack Christoffer.

Anledningen till att jag inverterar ytan är för att jag tycker det ger en estetiskt mer tilltalande bild av ytan med en mer 3D-känsla, samt att övergången mot protuberanserna blir bättre. Så här blir det om man inte inverterar ytan. Protuberanserna är inte inverterade i någon av bilderna.
Attachments
GS_20130904_Sun_Prom_org.jpg
GS_20130904_Sun_Prom_org.jpg (228.52 KiB) Viewed 5266 times
Hans Bengtsson

Post by Hans Bengtsson »

Jag tycker förstås, som säkert alla andra, att dina solbilder är väldigt fina och detaljerade. Men jag får erkänna att jag har svårt att vänja mig vid de bilder där solytan är inverterad, det gör att jag inte riktigt känner igen solen. Speciellt tydligt blir detta vid solranden, där den klassiska randfördunklingen (limb darkening) har blivit en "randljusning" istället. Min hjärna har lite svårt att få till det. Ungefär som om en bild av Karlavagnen är spegelvänd, eller som om ett foto av en skata skulle ha svart där det ska vara vitt och tvärtom.

Men smaken är säkert delad när det gäller detta, och än en gång vill jag påpeka hur enormt detaljerade och sevärda dina solbilder är.

m v h
Hans Bengtsson
Cristofer

Post by Cristofer »

Häftigt.

Jag tycker de inverterade bilderna är snyggare, och betydligt enklare att bildbehandla om man har olika exponeringstider för ytan och protuberanserna. Saknar solen, Hans på TS ville ta en titt på mitt Lunt-teleskop, då det eller blockfiltret strular, hoppas att det är det sistnämnda som det är fel på.
gost

Post by gost »

Tack för era kommentarer.

Jag håller med dig Hans om att det blir lite avigt att hänga med i en inverterad bild, allra helst i aktiva regioner kring solfläckar etc.

Jag brukar alltid titta visuellt före och efter fotografering. Först för att få en opåverkad upplevelse av dagens sol. När man sedan ser solens detaljer på datorskärmen så känner man igen många detaljer och ser många fler. När man sedan visuellt tittar igen så blir jag hjälpt av det jag sett på datorn att ana fler detaljer. Ett tips till er solfotografer.

Cristofer, vad har du upplevt för problem med din Lunt?
Cristofer

Re:

Post by Cristofer »

gost wrote:
Cristofer, vad har du upplevt för problem med din Lunt?
Beroende på hur man roterar blockfiltret i förhållandet till tuben så får man suddiga bilder. Detta gäller för b1800-filtret. Jag har dock mest använt mitt b1200, och med detta så blir det bra. Alla bilder på min sida http://solarphotography.wordpress.com/ är tagna med b1200. Men Hans ville ändå titta på tuben då han ändå trodde att det kunde vara något galet med den.
gost

Post by gost »

Intressant, blev hela bilden suddig?
Hans Bengtsson

Post by Hans Bengtsson »

Det handlar väldigt mycket om vana ifall man föredrar bilder som färgmässigt är inverterade eller inte.

När det gäller bilder på stjärnfält så föredrar jag nästan alltid svarvita bilder där stjärnorna är svarta och bakgrunden vit. Det är så jag är van vid att bilder ska se ut när man hämtar hem dem från ställen som DSS Plate Finder eller AAVSO:s kartmaskin, och även stjärnkartor har ju vanligen svarta stjärnor på vit botten. På så sätt blir de enklare att printa ut snyggt och det blir enklare att göra anteckningar på bilderna/kartorna när man har skrivit ut dem. Rent praktiska skäl alltså. Och det lätt paradoxala är att då har jag inga som helst problem med inverteringen - tvärtom!

m v h
Hans Bengtsson
Cristofer

Post by Cristofer »

gost wrote:Intressant, blev hela bilden suddig?
Ja, skrev en tråd om det på cloudy nights:

http://www.cloudynights.com/ubbthreads/ ... sb/5/o/all
Peter R

Post by Peter R »

Snygg bild, Göran.
Det var ett bra tag sedan solytan uppvisade några intressanta fläckar men med ett solteleskop finns det alltid en massa spännande att observera.
Märkligt sammanträffande Christofer att din exempelbild på CloudyNights är samma solfläcksgrupp som Göran och jag fotograferade i sommras http://astronet.se/view_image.php?id=2648&mode=large .

/*Peter R
gost

Post by gost »

Har ni tänkt på att protuberansen liknar en hare som hoppar mot jorden?
tortap

Post by tortap »

Inte förrän du sa det men när jag såg det började jag garva högt. Jättefina bilder, detaljerade och snygga.

Return to “Bilder”