Objekt: Hägergalaxen NGC 5395
Exponering:
Fotograf: Lars Zetterlund
Teleskop: C14 med 0,63 FR/FF
Kamera: Atik 460 mono
Kommentar: Det här är egentligen en bild jag tog för 5 månader sen och den har legat och mognat på hårddisken sen dess. När jag först tog fram den förstod jag inte varför den kallades hägergalaxen. Men när jag roterade den 180 grader var det plötsligt väldigt enkelt, eller hur?
Den större galaxen är NGC5395 och den mindre NGC5394. Att de redan har haft en närkontakt syns om inte annat på den störda spiralarmen i NGC5395.
Den är dessutom betydligt blåare i riktning mot NGC5394 vilket tyder på en koncentration av nybildade blåa stjärnor i det området där man kan anta att de har blandat vätgas med varann.
Avståndet är 150-160 miljoner ljusår och storleken på långsidan av NGC 5395 är knappt 3 bågminuter.
För skojs skull länkar jag till en bild med avstånd i miljarder ljusår på de övriga galaxer i synfältet som jag hittade rödförskjutningsdata på. Som bonus blev det en kvasar också i mitten överst ca 10,8 miljarder ljusår bort.
Det finns 3 kvasarer till i bilden på ungefär samma avstånd, men de är så ljussvaga att de knappt syns så jag undvek att klottra ner bilden med mer siffror.
Länk här: http://www.flickr.com/photos/lazze/9641229803/
Storleken på galaxer varierar visserligen väldigt mycket, men man får ändå en viss känsla för hur fort galaxer bara blir en prick även med en 14-tummare.
/Lasse

Klicka for att se stor version av bilden