Ett till Gotländsk norrsken! - Roger Utas

Bilder från galleriet
Post Reply
utas
spamtest: JA

Ett till Gotländsk norrsken! - Roger Utas

Post by utas »

Ny bild i galleriet
Objekt: Ett till Gotländsk norrsken!
Exponering: 15 sek, iso 800, f4,5
Fotograf: Roger Utas
Teleskop: Inget
Kamera: Olympus E-420 DSLR
Kommentar: Hej!

Jag har nog inte lagt upp denna bild här, kom jag på!
Jag hakar på trenden med Gotländska norrsken, efter Stoffes fantastiska bilder! Den här är tagen vid den gamla galgen på galgberget i Visby. Där har mången stackare fått plikta med livet, då det är en gammal avrättningsplats!Jag hastade iväg efter att ovan nämnde Stoffe ringde mig och talade om att de hade norrsken synligt runt Uppsala, jag kollade runt bland bekanta på Gotland och de såg samma sken norröver.
Jag fick med mig min eos 60D med std. 18-135 och lilla stativet.
Tyvärr kan/vill jag inte använda högre iso än 800 med 60D:n, då den brusar värre än alla tre Bockarna Bruse tillsammans...
-därför ingen höjdarbild, lite dunkel, fattas lite "sting" i bilden, men väl ett dokument över tilldragelsen!
Och...-snälla: döm inte ut min bildbehandling, jag är färgblind, så det kan bli lite "hur som helst"! Men jag vill gärna veta om jag ligger något så när rätt i färgbalansen!
Och som vanligt, har jag angivit fel kamera i info.. -Jag skall lägga till min eos 60D...
Och brännvidden är 19mm.

Mvh, Roger!

Image
Klicka for att se stor version av bilden
stoffe

Re: Ett till Gotländsk norrsken! - Roger Utas

Post by stoffe »

Jag tycker detta är en jättefin bild Roger! Du har lyckats mycket bra med kompositionen tycker jag! Färgerna och bildbehandligen ser bra ut och inget av din färgblindhet syns i resultatet. Men jag tror du känner som jag gör, man kan alltid göra lite till på något vis. Denna plats har en viss mystik som du fått med och en intressant historia bakom sig, dags att besöka den igen för min del då det var många år sen jag var där.

Jag tycker det är lite sport att kunna fotografera norrsken så söder ut som möjligt och ändå få en intressant bild och det tycker jag du lyckats mycket bra med! Extra kul att det är från Gotland oxå!
Kameror: Nikon D600, ZWO ASI290MM, QHY9
Newtonteleskop: ZW305 12" f/5, Cave Astrola Deluxe B 1965 8" f/8, TS Optics 8" f/4
Refraktorer: Nikon 300 mm f/2.8 + ytterligare några Nikongluggar
Bygger EQMOD-kablar på beställning.
VigdisVZ

Post by VigdisVZ »

Underbar bild! Väldigt mycket Stonehenge över den. Älskar blandningen av relik från svunnen tid och astronomi.
Carl
SW 150PDS newton, NEQ-6,Nikon D800.
Uppsala Amatörastronomer: http://uaa.saaf.se/
“If you ever start taking things too seriously, just remember that we are talking monkeys on an organic spaceship flying through the universe.” - Joe Rogan
utas

Post by utas »

Tack, Stoffe!

Ja, tänk om den platsen kunde "tala"...
Skall ta tag i "astro - landskapsfotot" framöver, men som vi kom fram till, de bra resultaten kräver nog fullformat... -och sen har vi ju planeterna som behöver lite kärlek och värme framöver!

Skönt att färgerna var ok på bilden... Det kan bli vad som, som sagt! Försöker att inte dra i spakarna alltför mycket!
Vi hörs, tack för vänlig feedbsck!

Mvh, Roger!
utas

Post by utas »

Tack, Carl!

Ja, den har ett par år på "nacken", den där galgen... -Skulle varit effektfullt (och lite groteskt), om träbalkarna fanns på plats, och det hängde tre skyltdockor i medeltidskläder och dinglade med norrskenet i bakgrunden.. Förvånar mig att "medeltids -nissarna" som intar Visby varje år inte har anammat den idén! :D

Ja, det är lite kittlande med gamla tiders mystik, Stonehenge ä'r väl det ultimata i den "branschen"! Var där 1990, men vädret var ganska kasst, så det blev inte mycket fota då.
Har planer på att fota nån gammal ödekyrka med vintegatan i höst/vinter, men vi får se...

Mvh, Roger!
Pelle

Post by Pelle »

Mystisk och spännande - vackert!
Optik: Meade 10" SNT, Vixen ED80 F9, Bresser 127 F9.5, Canon FD 300 F4, Samyang 135 F2, Olympus 45 F1.8, Panasonic 15 F1.7 och 10 F2.5
Monteringar: AVX, EQ5, Giro2

Return to “Bilder”