Eller så slår vi ihop det till en serie, skippar helt enkelt V/S. En serie som innehåller både bekräftade nyupptäckter och de som ännu så länge är obekräftade. Man skulle i en sådan lista även kunna inkludera de fall där vi efter specialstudier upptäckt att den tidigare klassifikationen hos en redan känd variabel är helt fel; V2331 Cyg är ett exempel på en sådan upptäckt, men vi har säkert andra fall också.ThomasK wrote:Ska bli spännande att se vad de nya tidsserierna ger.
För namn på nyupptäckta variabler håller jag med Johan, SAAF är bättre än SVO som prefix. V för bekräftade och S för misstänkta tycker jag också är bra. En fråga sen, ska numret hänga med om en misstänkt senare blir bekräftad? Ska t.ex S0034 bli V0034 eller V0012 om det bara var 11 bekräftade förut? Jag röstar för att numret behålls så att V/S är en nummerserie och inte två oberoende.
Denna lista över stjärnor SAAF V0001, SAAF V0002 och så vidare, skulle därmed bli ett fortgående arkiv över våra upptäckter och bidrag till kunskapen om variabla stjärnor.
/Gustav