Värsting kikare inköpt på Tradera

Allmän diskussion om astronomi och amatörastronomi.
Post Reply
akjalam2
spamtest: JA

Värsting kikare inköpt på Tradera

Post by akjalam2 »

En riktig värsting kikare skall alla variabel intresserade ha.

Hittade denna på Tradera för 150 kr och den har snabbt blivit min favorit bland mina kikare.

Nu kanske någon höjer på ögonbrynen . 9x35 field 7.5 deg låter väl inte så jätteimponerande?

Det är just det jag vill påtala . man behöver inte ha ett herrejössös teleskop för att studera variabler.

Kowa är ju ett känt märke i sig och jag är väldigt imponerad av min lilla 35:as prestanda iaf.

Dess största + är att den har en beteckningen FEATHERWEIGHT,

Inte väger den många gram och är en fröjd att använda.

Jag hade nog tur att den var i bra skick och att kollimeringen var helt ok.

Jag får en känsla av hur det observerades förr när större kikare inte var att tänka på pga hur dyra de var.

En känsla av vördnad som man så ofta känner under stjärnhimlen.

/Pierre
Attachments
9x35 field 7.5  deg
9x35 field 7.5 deg
kowa.jpg (60.68 KiB) Viewed 2946 times
Cassini

Re: Värsting kikare inköpt på Tradera

Post by Cassini »

Ett fantastiskt fynd! Jag har en liknande (men något nyare) Kowa som jag köpte efter att jag sommarjobbat som 15-åring. Vartenda öre jag tjänade ihop gick till min första riktiga kvalitetskikare, inköpt på Widforss i Stockholm. Kommer inte ihåg priset men runt 3000kr var det, och det var rätt mycket 1986. Jag tittade även på Swarovski för 5000kr men då hade jag varit tvungen att bränna hela sparkapitalet också, vilket föräldrarna såklart tyckte var vansinne.

Jag har den fortfarande och optiken och handhavandet är fortfarande alldeles utmärkt. Helt otrolig byggkvalitet med tanke på att den används ordentligt år ut och år in. Den har blivit en mycket kär vän och jag kommer givetvis aldrig sälja den. När oinitierade får titta i den blir alla paffa över bildkvaliten. Få som faktiskt tittat i en vettig kikare, och när man påtalar att den 27 år så tror de knappast på mig.

Ett par dåliga bilder:

Image

Image
akjalam2

Post by akjalam2 »

Jo det är just det som är kul , kikaren levererar för att använda ett modernt ord.
Kanske har den Kowan:n jag fick tag på legat oanvänd i många år eller kanske den har sett "starlight" förr ?

Iaf så kommer den till användning nu varje klar natt.
Perfekt att ha som första fält research innan man går över till kraftigare kikare = snävare fält.
Tar ingen plats , väger lätt och har grym skärpa samt frihet fån kromatisk abberation,

/P
Tompa

Post by Tompa »

Ett riktigt fynd! Jag ska nog kolla av tradera lite framöver, då jag är på jakt efter något liknande. 20X80 är ju inte det enklaste instrumentet att observera med.

Mvh,
Tomas W
-----------------------------------------------------------------
Bildblogg: http://ienannandelavrymden.wordpress.com
-----------------------------------------------------------------
akjalam2

Post by akjalam2 »

Man bör ha lite tur för jag har köpt kikare från Tradera som inte duger till mer än bokstöd :(

Men iaf så kan man jhu kosta på någon hundring eller två per objekt eftersom det blir bra mkt billigare i slutändan ändå.

Det finns en hel del kikare på Ebay som påstås vara Army Surplus dvs överskottsgrejor från US Army och tyska armen.

Någon som prövat lyckan på de objekten?

(P

Return to “Allmänt”