UFO ballonger - Peter Rosén

Bilder från galleriet
Post Reply
Peter R

UFO ballonger - Peter Rosén

Post by Peter R »

Ny bild i galleriet
Objekt: UFO ballonger
Exponering:
Fotograf: Peter Rosén
Teleskop: 8-15/4 Fisheye
Kamera: Canon Eos 5DMkII
Kommentar: När jag cyklade hem igår efter att ha fotograferat den vackra månuppgången såg jag plöttsligt kanske ett 50-tal ljusobjekt passera på himmeln över mig.
För några år sedan fick jag reda på att det rör sig om rispapperslyktor eller UFO-ballonger.
Då rapporterades det ofta om just UFOs i media men de flesta vet väl idag vad det egentligen rör sig om.
När jag kom hem såg jag att 6 av dem hade landat på min gata, inte illa efter en färd på någon kilometer.

Förutom ljuslyktorna syns Månen gå upp över hustaken, en kondensstrimma med skugga på slöjmolnen, ett satellitstreck nära Altair och även novan, om än väldigt svagt.
Gatuastronomi när den är som bäst :-)

/*Peter R

Image
Klicka for att se stor version av bilden
VigdisVZ
spamtest: JA

Re: UFO ballonger - Peter Rosén

Post by VigdisVZ »

Jättefin bild har du fått till! Blev också ställd första gången jag såg en sån lykta på nyår.

Synd bara att folk inte begriper att det är ren pyromani att släppa ljuslyktorna i tätbebyggda områden (eller i skog och mark om det är torrt).
Carl
SW 150PDS newton, NEQ-6,Nikon D800.
Uppsala Amatörastronomer: http://uaa.saaf.se/
“If you ever start taking things too seriously, just remember that we are talking monkeys on an organic spaceship flying through the universe.” - Joe Rogan

Return to “Bilder”