SäsongsPremiär VVLT

Studier av variabler, metoder och fotometri.
Post Reply
akjalam2
spamtest: JA

SäsongsPremiär VVLT

Post by akjalam2 »

Premiär igår för Västerhaning Very Little Telescope (ökänt som VVLT)

Fick accsess till balkongen igen :) så nu sticker VVLT upp bland pelargonerna.

Har inte tillgång till hela himlavalvet då det är tak på balkongen samt träd o elände i vägen åt andra väderstreck (motorsåg ?)
Blir bättre när löven faller för då kan teleskopet se mellan grenarna.. (vi är ett hemskt släkte som önskar att löven skall falla )

Kul att kunna magnitudbestämma E och EU Del som jag följt med kikare ett tag.

Hittade tillbaka till kikaren och variable observationer med den tack vare att jag började följa vissa lätta variabler mot den ljusa sommarhimlen.

Faktiskt ett bra tips till nybörjare inom Binoculars ... att börja på sensommaren , för då blir man inte alltför förvirrad av den myriad av bakgrunds stjärnor som "stör" när man försöker hitta sitt objekt.

Så då får vi hoppas att den fina sensommaren fortsätter samt en helt molnfri vinter (jorö...shuure)

Börjar titta på en plats där man kan slå sig ner som pensionär (om typ 10 år) och Almeria i spanien verkar vara något av ett paradis för oss astronomy freaks.

Bland de torraste platserna i Europa och knappt ett moln på hela året, samt 25+ på vinter låter jhu inte helt fel.
Att jag talar spanske är jhu inte heller helt fel då.
Kanske lite varmt på sommaren med 30+ .

Någon som har mer info om Almeria ?

Hasta Luego Hombres (y mujeres?) :)

Pierre
Robert
Site Admin
spamtest: JA

Re: SäsongsPremiär VVLT

Post by Robert »

Kul att VVLT är igång. Bör bli premiär för mig i veckan tror jag. Kanske skall kalla mitt för WLT för att öka förvirringen mellan VVLT och VLT :)

Return to “Variabla stjärnor”