Perseider - 5 timmar - Peter Rosén

Bilder från galleriet
Post Reply
Peter R

Perseider - 5 timmar - Peter Rosén

Post by Peter R »

Ny bild i galleriet
Objekt: Perseider - 5 timmar
Exponering:
Fotograf: Peter Rosén
Teleskop: 8-15/4 Fisheye
Kamera: Canon Eos 5DMkII
Kommentar: Vädret blev oväntat bra i Stockholm så jag kunde fotografera kontinuerligt under 5 timmar, från 22:14 till 03:02 (lokal tid) och det blev ett 50-tal meteorer där merparten var Perseider.
Dessutom lyckades jag observera ungefär 15 visuellt så det känns som det var värt att offra lite nattsömn.
Här har jag lagt ihop merparten av nattens skörd i en bild.
Eos5D MkII med 8 mm fisheye på f/4, 15 sek, 1.600 Iso.

/*Peter R

Image
Klicka for att se stor version av bilden
Frost
spamtest: JA

Re: Perseider - 5 timmar - Peter Rosén

Post by Frost »

väldigt snyggt och bra jobbat
Telescope, MN 190
mount, EQ6 pro
Camera, Nikon D5100
guiding camera, Qcam 5
guiding scope, Skywatcher ST80
Corpze

Post by Corpze »

Fantastiskt snyggt, hur gör du för att få alla meteorer på en bild, lägger du dem i olika lager eller stackar du dem på nåt vis?

MVH
TS N-AG10
Celestron C9.25" XLT
Meade 102mm APO
Astro Systeme Austria (ASA) DDM85
NEQ6 Pro Synscan
Atik 460 EX
SX Filterwheel LRGB Ha O3 S2

http://www.facebook.com/exophotograph" onclick="window.open(this.href);return false;
Jonas

Post by Jonas »

Vackert, mycket vackert Peter!
Blir det en APOD-bild?
/Jonas
Under Vintergatans sken rullar dyngbaggen rakt
skafar65

Post by skafar65 »

Hej Peter

Mycket vacker bild! Intressant fråga också som Corpze ställer. Hur får du ihop dem till en bild. Gissar att själva bakgrunden är en bild annars hade du fått med en massa annat "skräp" som moln, flygplan och satelliter. Du kan väl heller inte ha stackat himmelen på bara de bilder du fått med Perseider? Som sagt, skulle vara intressant att veta. Jag själv fick även med ett par till under min kväll men i brist på kunskap hur man gör så blir det bara bilden på den bästa som fick komma med. Var lite inne på att klippa och klistra i Photoshop men det kändes inte helt rätt?

Mvh //Micke
Peter R

Post by Peter R »

Hej och tack för alla uppskattande kommentarer.
Det är många steg för att komma till slutbilden som sammanfattar 5 timmars fotande och som resulterade i 1.200 bilder och ca 32Gb bilddata (jpeg + raw). Det blir en sorts 1-bilds timelapse.
I Photoshop gör jag först ett makro som skalar alla jpeg-bilderna till 3600 x 2400 pixlar, ökar kontrasten, korrigerar färgbalansen och skärper rejält.
Sedan öppnar jag bilderna i grupper om 20 som jag animerar i en loop så att jag kan uppmärksamma allt som blixtrar till. Då kan jag notera vilka bilder som innehåller meteorspår och gallra bort satellitblixtar vilka ofta sträcker sig över mer än en bildruta.
I nästa steg väljer jag ut en bra grundbild i råformat, i det här fallet från början av sekvensen, och ställer den så den ser bra ut.
Nu i efterhand kan jag tycka att det hade varit bättre med en från slutet av sekvensen när både Pleiaderna och Jupiter hade kommit upp och som bidrar till en snygg inramning.
Jag öppnar sedan alla meteorbilderna i raw, en och en, klipper ut ett område där jag även får med referensstjärnor och passar in den i ett nytt lager ovanför grundbilden så att den hamnar rätt placerad och slutligen maskar bort allt förutom själva meteoren.
Eftersom jag jobbar i full upplösning blir filerna ganska stora med alla lager, ca. 1Gb eller mera så det hjälper att ha mycket ram-minne (jag har 16 Gb). Annars är det en bra idé att gå ner i storlek innan man påbörjar montaget.
Så sammanfattningsvis är allt gjort i Photoshop men det har varit absurt tidskrävande som så ofta :D

/*Peter R
Corpze

Post by Corpze »

Hej och tack för infon, jag sköt ca 300 bilder under maximat och fick med nästan tio st vad jag såg i kameradisplayen, jag skall sätta mig ner och prova denna metoden och se vad jag kan få fram. Men det är en hel del manuellt jobb helt klart. Som sagt, riktigt fin bild!
TS N-AG10
Celestron C9.25" XLT
Meade 102mm APO
Astro Systeme Austria (ASA) DDM85
NEQ6 Pro Synscan
Atik 460 EX
SX Filterwheel LRGB Ha O3 S2

http://www.facebook.com/exophotograph" onclick="window.open(this.href);return false;
akjalam2

Post by akjalam2 »

Suveränt fotat ..och vilket arbete :) ... absolut något för Apod.
//Pierre
Uddevalla_foto

Post by Uddevalla_foto »

Otroligt fin bild.

Var själv ute under ca 4 timmar på kinnekulle
men lyckades inte fånga en enda bild med meteorer på ( hur gör ni?) :-)

Provade allt från 10sekunders exponering till 2 minuter
med 4,5mm fisheye

såg dock ganska många med blotta ögat , så det är skumt att dom inte fastnade på bild.

/Håkan Uddevalla
BjörnL

Post by BjörnL »

Jo jag säger detsamma. Såg flera som jag tycker borde blivit med på bild, men som inte syns överhuvudtaget. Jag körde 18mm f/3.5 iso 800 och 20 sekunder exponeringar. Fick med en hel del satteliter iallafall :)

Mvh Björn
Peter R

Post by Peter R »

Jag har också råkat ut för att jag har sett meteorer visuellt, gjort en tidsanteckning men sedan inte kunnat hitta den på motsvarande bild.
Det är de ljussvagare som ofta passerar en bit ifrån radianten och som brinner med ett långt snabbt spår. Anledningen är att de belyser varje pixel på sensorn för svagt och under för kort tid för att registreras och då spelar den totala exponeringstiden ingen roll och i stort sett inte iso-inställningen heller (inom rimliga gränser). Däremot ska man köra på absolut största bländare för att maximera ljusinsläppet per tidsenhet så jag ligger exempelvis på bländare 4 på min fisheye-zoom.
Har ni fotograferat i råformat finns det större chans att kunna behandla bilderna så att även ljussvagare meteorer blir synliga jämfört med jpeg.

/*Peter R

Return to “Bilder”