Storsjöyran (Gatufestival i Östersund) firade 30 år i år och jag ville föreviga detta med en längre timelapse för att göra något nytt än att bara gå omkring på gatorna och fotografera. Jag fick tillstånd att montera upp en kamera på ett tak vid stortorget med utsikt över torget. Jag ville få med byggandet och rivningen av stora scenen samt själva festivalen. Byggandet skulle börja tidigt tisdag morgon och rivandet skulle vara klart söndag kväll, så det blev ett långt projekt.
Jag valde att köra en bild per minut och totalt blev det 9 857 bilder under 6 dagar, 18 timmar och 17 minuter, ett kraftigt personligt rekord i längd för timelapse och antagligen lär det dröja innan jag slår det. Under arbetets gång bytte jag minneskort i kameran en gång om dagen och samtidigt bytte jag batterier i fjärrutlösaren för att vara på den säkra sidan. Totalt landade all data på ca 90 Gb (Komprimerade råfiler). Det blev en del data att behandla och väldigt tidsödande. Jag körde bilderna genom LRTimelapse och genererade sedan själva filmen genom Lightroom. Totalt tog det ca 13-14 timmar att köra denna process på alla bilder för att få ut en färdig film, så det gäller att hålla tungan rätt och inte göra några fel

Här är i alla fall snabbreprisen av vad som hände på Stortorget mellan den 22 juli och den 29 juli.