Perseid - Peter Rosén

Bilder från galleriet
Post Reply
Peter R

Perseid - Peter Rosén

Post by Peter R »

Ny bild i galleriet
Objekt: Perseid
Exponering:
Fotograf: Peter Rosén
Teleskop: 8-15/4 Fisheye
Kamera: Canon Eos 5DMkII
Kommentar: 7 minuter över midnatt (lokal tid) fångade jag denna Perseid som pekar rakt ner från Perseus, lite till vänster om DN-skrapan.
Mitt i all ljusförorening tycker jag att man färgmässigt kan ana ett svagt norrsken i norr, längst till vänster i bild.
Senare på natten, vid 2-tiden kom det ett stråk med nattlysande moln och då syntes även Jupiter och Mars.

Den här Perseiden såg jag inte visuellt eftersom jag spanade i motsatt riktning men jag har lyckats se 3 st hittills. Med tanke på väderprognoserna för de kommande dagarna får jag kanske vara nöjd med det.

/*Peter R

Image
Klicka for att se stor version av bilden
gost
spamtest: JA

Re: Perseid - Peter Rosén

Post by gost »

Grattis Peter till fångsten, både visuellt och fotografiskt. Jag håller med om att det ser ut som ett svagt norrsken, äntligen är den säsongen här igen!
VigdisVZ
spamtest: JA

Post by VigdisVZ »

Bra fångat och en underbar vidvinkelbild över Stockholm. Färgerna är riktigt trevliga.
Carl
SW 150PDS newton, NEQ-6,Nikon D800.
Uppsala Amatörastronomer: http://uaa.saaf.se/
“If you ever start taking things too seriously, just remember that we are talking monkeys on an organic spaceship flying through the universe.” - Joe Rogan
Peter R

Post by Peter R »

I natt 9-10 augusti blev det oväntat klart i Stockholm så jag fotograferade himmeln i 3,5 timmar och ska gå igenom bilderna senare idag.
Jag spanade visuellt upp mot himmeln under sammanlagt kanske 1,5 - 2 timmar och lyckades se 5 perseider och 2 satellitblixtar varav 1 var otroligt ljus.
Men dessa meteorer var inte alls lika imponerande som de 2 som jag såg den 5 augusti.
Det fanns även en liten chans till norrsken men ovalen avtog i styrka i natt och det blev heller inga NLC.

För det mesta är ju kameran överlägsen ögat när det gäller att fånga ljussvaga fenomen på himmeln men flera meteorer som jag har sett visuellt har inte fastnat på bild för att de har rört sig för snabbt. Jag kör redan på största bländaren som är 4 på min fisheye men en snabb vidvinkel på 1,4 skulle troligtvis kunna få med även dessa. Naturligtvis skulle även en mindre ljusförorenad himmel hjälpa.

/*Peter R

Return to “Bilder”