Känner att jag sitter lite fast nu i mina tankebanor och skulle behöva lite hjälp med att reda ut en sak.
Jag ska uppdatera min utrsutning nu till hösten.
Sysslar med astrofoto så det är där jag ska lägga lite pengar.
Vad jag ska lägga dom på är dock en jobbigare fråga.

Jag sitter med 2 val.
1. Uppgradera min montering till en HEQ5 SynTrek.
Jag har EQ5 SynScan nu och är sugen på en extra montering.
Hade tänkt mig att ha EQ5 hemma, och HEQ5an såfall på Observatoriet som ligger i närheten
och helt enkelt flytta handkontrollen fram och tillbaka (vad jag har läst ska detta fungera iallafall).
Så min EQ5 blir alltså för planetfoto/solfoto och HEQ5 för DSO.
Jag vet om att HEQ5 kommer att förbättra mina bilder en del, men jag tvivlar på att den kommer göra så mycket just nu med tanke på att jag har en Canon 1100d omoddad och ljusföroreningarna sätter en del begränsningar.
Jag kan klara 5 min guidat som det är just nu. Har inte provat att gå högre men jag tror att det kan bli problem med det.
Jag har även sneglat lite på EQ6 SynTrek (för extra framtidssäkerhet) men den känns väldigt overkill för vad jag kommer att göra de närmsta åren.
Sen är jag väldigt osäker på om min handkontroll från EQ5an fungerar på EQ6an och jag har läst en del om att vissa har problem med kuggarna i den (Kan ha varit att dom fick måndags ex men har inte fått det bekräftat).
2. Skaffa CCD kamera. Närmre bestämt: ATIK 314L Mono.
Denna kommer ju att förbättra mina bilder en hel del, men samtidigt känner jag att jag inte kan utnyttja den helt med EQ5 monteringen.
Speciellt inte för Smalband vilket är mitt långsiktiga mål.
Viktmässigt ska det inte vara några problem då jag har en enkel uppsättning, men det är de stora kuggarna i EQ5 jämnfört med HEQ5 som oroar mig.
Så vad tycker ni experter? Jag kommer att införskaffa båda 2 så småningom, men det rör sig nog om en bra bit in i framtiden. Frågan är var jag ska börja?
Samtidigt som det skulle kännas hemskt att skaffa kameran och det visade sig att jag måste slänga 60% av alla subbar
(eller ännu värre, att det inte skulle fungera alls) så skulle det nog känns lika hemskt att stå och stampa på samma ställe med en sprillans ny montering pga att kameran inte kan leverera.
Båda alternativen känns som en hyffsad framtidsinvenstering (även om monteringen nog kommer hålla längre än kameran).
Har haft några luddiga planer om ett nytt teleskop men de är långt fram. Känner att jag vill få bättre bilder med min ED80 innan
jag hoppar på nytt teleskop.
Känns lite som Hönan eller Ägget dilemma för mig.

Om jag lyckas hitta bägge alternativen begagnade blir det båda 2 denna säsongen men vad jag sett så går en HEQ5 och 314L rätt så snabbt om de kommer ut.

Min nuvarande uppsättning:
EQ5 SynScan
Skywatcher ED80 (ca 2,5kg)
Orion Mini Guidescope (ca 500g)
Cannon 1100d Omoddad (ca 500g)
QHY5 Guide Cam (ca 100g har jag för mig)
QHY5L-II Planetkamera
Så totalt räknar jag på ca 4 kg för att ha lite spelrum.
Tusen tack för att ni orkade släpa er igenom denna långa utläggning och jag ser fram emot lite råd.

//Peter La