Första testen av min nya HEQ5 (M45 och M51)

Bilder från galleriet
Post Reply
GAIS

Första testen av min nya HEQ5 (M45 och M51)

Post by GAIS »

Tjena

Äntligen visade sig stjärnorna igen!
Brände av lite snabba exponeringar på M45 och M51.

Tanken var att bara testa monteringen. Jag tyckte att den är rätt dålig på att hitta objekten efter 3-star alignmenten.
Men efter lite kalibrering (typ resync, eller vad det nu heter i en HEQ5:a) var det helt klart bättre), känner ngn igen detta?

När man alignar så tycker jag den "gissar" lite väl långt ifrån objekten (trots hyffsad polinställning), känner ngn igen detta?
Dessutom tycker jag den väljer lite väl ljussvaga (och "okända") stjärnor vid alignmenten.
Hoppas det blir bättre nästa gång när jag nu "parkerat" monteringen.

Beträffande följning, ljudnivå och stabilitet är jag dock mycket nöjd. Det är ju det viktigaste, resten lär jag mig väl över tiden...

Bifogar några bilder tagna i lågupplöst jpegformat som inte är editerade (bara lite stack och en snabb "curves").
Bilderna är tagna endast för att se resultatet av följningen (som föll mig i smaken). Telekopet jag använde var min Borg 78:a
Exponeringarna är typ 30-50s oguidat på ISO800...

Ha det mina vänner ;-)
Attachments
M51 och M45 vid test av HEQ5
M51 och M45 vid test av HEQ5
m45 och m51 20080227 test HEQ5 Mattias Klasson.jpg (44.63 KiB) Viewed 2253 times
// mvh Mattias (http://www.Astrofoto.nu)

- CGEpro:
--- WO FLT110 f/7 Triplet+WO flattener+Atik 4022 mono (för L och Ha)
--- Borg 76mm f/5 Triplet+StarlightXpress Lodestar (guidning)
--- TS 90mm f 6 Triplet+TS flattener+Canon 450D IRmoddad (för färgdata)
Starsoft

Re: Första testen av min nya HEQ5 (M45 och M51)

Post by Starsoft »

Det ser väl bra ut det där. När det gäller allignment kan jag bara hålla med om att det kändes lite krångligt i början även men min EQ6, men idag så har jag vant mig och jag tycker det går bra. Bra poljustering underlättar nog, och stjärnorna kan vara svåra att känna igen, en speciell stjärnkarta över de stjärnor som används har jag önskat mig ett tag.
Observatorium v2.0: http://www.hemlin.se/astroweb
JohanH

Post by JohanH »

Det är viktigt att välja stjärnor som ligger lång från varandra och på olika delar av himlen. Man måste inte ta den första stjärnan som kommer upp i displayen, utan kan byta till andra man känner till och kanske passar bättre. Efter ett tag lär man sig olika kombinationer som passar bra. Jag får nästan alltid GoTo att funka så bra att jag får objektet mitt på chipet. Sedan underlättar det ju om man har ett belyst hårkors så man verkligen centrerar stjärnan.

De senaste gångerna jag varit ute har jag gjort align med live view (10x) på min 40D. Det har funkar bra.

/Johan
regulus1

Post by regulus1 »

Programmet "Best Pair" kan ge exempel på bra stjärnpar.
Roger
Peter R

Post by Peter R »

En del av de problem som du har stött på och frågar om tog jag upp i din tidigare tråd "Re: Monering - Vad skall man köpa?" 2008-02-16 17:20:41

/*Peter R

Return to “Bilder”