I boken ”Det forna Vassända-Naglum” (tryckt 1954) skriver författaren Gustaf Lundén att Birger Wassenius hade uppfört ett observatorium ”på en högt belägen kulle med vidsträckt utsikt över nejden”. Detta var strax efter 1700-talets mitt och torde väl i så fall ha varit landets första privatastronomiska observatorium? Saken har därför vetenskapshistoriskt intresse, och jag framförde i en artikel i Astronomisk Årsbok (1996) tanken att kullen kan ha varit Myskebacken. Här finns textdelen av artikeln:
http://www.astronomiguiden.se/t.asp?url ... e-astronom
Det vore intressant att veta varifrån Gustaf Lundén hämtat sitt påstående om observatoriet, jag har inte hittat någon ledtråd till någon källa.
Den långa tub, varmed Wassenius observerade protuberanser vid solförmörkelsen 1733, tycks han ha tagit med sig när han återvände till sitt barndoms Mankärr. Eller gjorde han inte det? Bouppteckningen, som jag tagit del av på Landsarkivet i Göteborg, berättar om ”nödiga glas till en 24 fot lång tub” – men det står där inget specifikt om själva tuben. Det som kallas ”nödiga glas” – var det enbart okularen eller kanske även objektivet? Var teleskopet nedmonterat vid denna tid? Var det kanske nedmonterat under hela Mankärr-perioden mot slutet av Wassenius liv? Om inte, så förefaller det naturligt att Wassenius hade uppfört just ett observatorium för att hysa teleskopet i – och den kulle som ter sig naturlig var just Myskebacken.
Alla ledtrådar mottages tacksamt!
Mvh
Hans Bengtsson
Ett privat svenskt 1700-tals-observatorium?
-
- spamtest: JA
Re: Ett privat svenskt 1700-tals-observatorium?
Helt otroligt att denne Birger Wassenius hade sin namne som ansvarig på Spårvagnsbolaget,
Vilken historia
Rekommenderad läsning.
http://www.astronomiguiden.se/t.asp?ur ... -astronom
Pierre
Vilken historia

Rekommenderad läsning.
http://www.astronomiguiden.se/t.asp?ur ... -astronom
Pierre
Spännande historia Hans, och helt klart värd att jobba vidare med. Och kul att återstifta bekantskapen med din fina berättelse. Dessvärre har jag inte mycket att komma med. GUB verkar inte ha något i sina samlingar. Sannolikt går det att hitta handlingar på Stadsarkivet rörande gymnasiet han jobbade på. Jag ser dock i Nationella arkivdatabasen att Wassenius har en bevarad skrivelse till Kungl. Majt (jag kan inte logga in hemifrån så jag kan inte se vad det rör sig om). Kanske kan vara värt att kolla upp. Dessa handlingar ligger på Riksarkivet i Stockholm.
Johan
Johan
-
Ja, jag tappade nästan hakan när jag redan hade formulerat mitt förslag om att döpa en spårvagn till Birger Wassenius, stoppat det i kuvert och skulle skriva adressen. Hittade så en artikel om saken, troligen i GP, och där hade en man uttalat sig - han hette Birger Wassenius ... Det kändes föga sannolikt att man skulle döpa en spårvagn efter en av bolagets egna chefer, även om det ju egentligen var hans namne jag tänkte på. Nåväl, såhär låter Birger Wassenius (i början av ljudinslaget):
http://sverigesradio.se/sida/artikel.as ... el=3652712
En annan lustig sak när det gäller Wassenius var att det en dag till mitt jobb ringde en man från en förening som främjade Skansen Kronan (ungefär så). Han ville vi skulle träffas för att diskutera Wassenius, och det gjorde vi också.
Det visade sig då att en kort artikel jag skrivit i GAK:s tidskrift Aurora om Wassenius observationer från Skansen Kronan hade hamnat på en anslagstavla på Slottsskogsobservatoriet, där den uppmärksammats av mannen ifråga. Det hela slutade med att denna lilla obetydliga artikel - som var betydligt kortare än den jag senare skrev för Astronomisk Årsbok - hamnade i en glasmonter (!) på Göteborgs Militärmuseum som fram till 2004 hade sina lokaler på Skansen Kronan. Det var i samband med någon tillfällig utställning, vill jag minnas, men montern med artikeln fanns nog kvar även långt senare. Råkade efter åtskilliga år träffa en f.d. arbetskamrat som berättade att han hade sett artikeln när han gjort ett besök på museet!
Johan:
Jag tror att Gustav har bra koll på Wassenius, han vet nog mycket mer än jag om denne tidige trottoarastronom!
m v h
Hans Bengtsson
http://sverigesradio.se/sida/artikel.as ... el=3652712
En annan lustig sak när det gäller Wassenius var att det en dag till mitt jobb ringde en man från en förening som främjade Skansen Kronan (ungefär så). Han ville vi skulle träffas för att diskutera Wassenius, och det gjorde vi också.
Det visade sig då att en kort artikel jag skrivit i GAK:s tidskrift Aurora om Wassenius observationer från Skansen Kronan hade hamnat på en anslagstavla på Slottsskogsobservatoriet, där den uppmärksammats av mannen ifråga. Det hela slutade med att denna lilla obetydliga artikel - som var betydligt kortare än den jag senare skrev för Astronomisk Årsbok - hamnade i en glasmonter (!) på Göteborgs Militärmuseum som fram till 2004 hade sina lokaler på Skansen Kronan. Det var i samband med någon tillfällig utställning, vill jag minnas, men montern med artikeln fanns nog kvar även långt senare. Råkade efter åtskilliga år träffa en f.d. arbetskamrat som berättade att han hade sett artikeln när han gjort ett besök på museet!
Johan:
Jag tror att Gustav har bra koll på Wassenius, han vet nog mycket mer än jag om denne tidige trottoarastronom!
m v h
Hans Bengtsson
Enastående bra arbete Hans!
Jag är bara en simpel
amatörastronom med mina bästa, men ändå mediokra, resultat inom astrofoto och ändå med ett intresse av historia i allmänhet och astronomisk historia i synnerhet.
Ren njutning att läsa om dina efterforskningar gällande Wassenius och känna att tankarna vi har idag runt detta att visa allmänheten himlavalvets sällsamheter inte är något nytt utan fanns redan på 1700-talet.
Stort tack för dina efterforskningar och att du publicerade dem!
Bästa Hälsningar
Jonas
Jag är bara en simpel

Ren njutning att läsa om dina efterforskningar gällande Wassenius och känna att tankarna vi har idag runt detta att visa allmänheten himlavalvets sällsamheter inte är något nytt utan fanns redan på 1700-talet.
Stort tack för dina efterforskningar och att du publicerade dem!
Bästa Hälsningar
Jonas
Under Vintergatans sken rullar dyngbaggen rakt
Hej Hans
Jag måste också säga att jag tyckte det var väldigt trevligt och spännande att läsa om denna Wassenius som liksom var en anfader till oss alla här på Astronet! Berättelsen är så levande att man nästan kan känner att man är där på något vis! Känslan Wassenius hade då han visade personerna månen som gick förbi då för tre hundra år sedan var säkert den samma som då vi visar vänner och bekanta idag. Samma måne, samma mystik! Härligt!
Mvh //Micke
Jag måste också säga att jag tyckte det var väldigt trevligt och spännande att läsa om denna Wassenius som liksom var en anfader till oss alla här på Astronet! Berättelsen är så levande att man nästan kan känner att man är där på något vis! Känslan Wassenius hade då han visade personerna månen som gick förbi då för tre hundra år sedan var säkert den samma som då vi visar vänner och bekanta idag. Samma måne, samma mystik! Härligt!
Mvh //Micke
-
Tack för de snälla orden!
M v h
Hans Bengtsson
M v h
Hans Bengtsson