Nattlysande moln - Mikael Skafar

Bilder från galleriet
Post Reply
skafar65

Nattlysande moln - Mikael Skafar

Post by skafar65 »

Ny bild i galleriet
Objekt: Nattlysande moln
Exponering: 0,8sek ISO 400
Fotograf: Mikael Skafar
Teleskop: På stativ
Kamera: Canon EOS 400D
Kommentar: Vad är det med de här nattlysande molnen egentligen? Är det inte bara solen som belyser dessa under sommarens ljusa nätter? Eller är det något annat? Vackra är de i vilket fall som helst, här sedda från Vallebergas horisont.

Image
Klicka for att se stor version av bilden
bjorne
spamtest: JA

Re: Nattlysande moln - Mikael Skafar

Post by bjorne »

Precis vad även jag funderat över men inte tordas fråga med risk för att bli idiotförklarad.
Jag har heller inte riktigt förstått att det skulle vara nåt helt unikt.
Kollade då in detta http://en.wikipedia.org/wiki/Noctilucent_cloud och blev i alla fall något klokare

/B
Astronomy? Impossible to understand and madness to investigate.
— Sophocles, c. 420 BCE
gunnar

Post by gunnar »

För mig med gammalt segelflygcertifikat liggandes i byrålådan ser jag dem som väldigt vackra moln att beskåda. Som astrofotograf förstår jag att dom ibland fotograferas av oss amatörastronomer, vi är ju trots allt ute på natten och fotar och det är då man ser dessa vackra moln belysas av solen. Dom nattlysande molnen ser jag som ett tjusigt meteorologiskt fenomen i vår atmosfär och man kan få fina atmosfärbilder/naturbilder på dessa. Andra höga moln är tex cirrusmoln, cirrocumulus, cirrostratus.

Nasa utforskar dom nattlysande molnen.

http://science.nasa.gov/science-news/sc ... 7jun_nlcs/
Perran

Post by Perran »

Hej! Jag brukar kalla det för sommarens norrsken..det är ett atmosfäriskt fenomen precis som norrsken men NLC kan ju bygga på bl a meteorer mm, så det finns trots allt ett litet inslag av astronomi i det hela :-).
Vänligen P-M Hedén
Hans Bengtsson

Post by Hans Bengtsson »

Även om nattlysande moln från södra Sveriges latitud (som är optimal!) ganska ofta kan ses under sommarnätterna, tycker jag att de som moln betraktade är väldigt speciella.

Begreppet "höga moln" är strikt definierat inom meteorologin och avser endast tre huvudmolnslag som alla tillhör troposfären: cirrus, cirrostratus och cirrocumulus. Några andra typer av höga moln finns inte.

Uppe i stratosfären hittar vi ibland specialmolnslaget pärlemormoln, men de nattlysande molnen (som kan ses betydligt oftare än pärlemormoln) ligger mycket högre än så, på drygt 80 km höjd uppe i mesosfären, inte långt från mesopausen. Det är i runda slängar samma höjd som den där meteorer observeras, och förmodligen är just meteoridstoft en bidragande orsak till att nattlysande moln kan bildas.

Meteorer brukar ju observeras och fotograferas av amatörastronomer - och jag tycker det finns all anledning att denna goda tradition kan gälla även de nattlysande molnen.

Det skrevs förresten nyligen en god översiktsartikel på popast.nu:

http://www.popast.nu/2013/07/fler-rymdr ... -moln.html

m v h
Hans Bengtsson

Return to “Bilder”